Aktualności

Prawa autorskie, a podpisywanie zdjęć

Ocena użytkowników:  / 0
SłabyŚwietny 

Twórcy programu Fotoprawo prezentują dane o podpisywaniu zdjęć w polskich mediach. Są wciąż niezadowalające, a zwyczaje redakcji i niema zgoda wielu agencji fotograficznych, nie przyczyniają się do poprawy sytuacji. Wielu fotografów nie jest świadomych swoich praw, dlatego nie wiedzą jak chronić swoje prace. Uczestnicy debaty w składzie Anna Brzezińska-Skarżyńska – redaktor naczelna PAP Foto, Ewa Morgunow – fotoedytorka miesięcznika ELLE, Marcin Janiszewski – kierownik agencji Newspix.pl, mec. Krzysztof Pluta z kancelarii prawnych Jakubowski Pluta i Wspólnicy oraz Wiktor Sobolewski, koordynator projektu Fotoprawo z Nikon Polska przekonywali, że stosowanie pełnego opisu zdjęć jest jednym ze sposobów, w jaki fotograf może ochronić fotografie przy jakichkolwiek wątpliwościach.


Nasze prawa autorskie są podstawą naszej pracy, są kluczowe dla wiarygodności i pewności informacji. Jeżeli chcemy mieć autentyczne informacje, które są sprawdzone i których celem jest tylko i wyłącznie informowanie, a nie osiąganie celów politycznych, nie osiąganie celów handlowych, to musimy przestrzegać praw autorskich. To jest jedyna i prawdziwa wartość informacji, bez tego będziemy mieli sponsorów dystrybuowania informacji, ale to już nie będą w ogóle informacje. – tymi słowami, cytując Erica Baradata szefa AFP Francuskiej Agencji Prasowej rozpoczął spotkanie Wiktor Sobolewski.

Debata skonfrontowała ze sobą różne opinie i punkty widzenia oraz teorię z praktyką. Problem nasilił się w kwestii podpisywania zdjęć anonimowych, czyli sytuacji, kiedy to twórcy proszą o nie informowanie o tym, kto dane zdjęcie wykonał. Wywołało to lawinę pytań, zwłaszcza ze strony fotoedytorów i agencji fotograficznych. Marcin Janiszewski, szef News Pix, Ringier Axel Springer Polska przyznał, że ponad50% zdjęć, które trafiają do agencji jest niepodpisana, mimo iż doskonale wiadomo, kto jest autorem dzieła. Potwierdził zatem zasadę, że wielu fotografów pragnie pozostać anonimowymi. Anna Brzezińska-Skarżyńska, redaktor naczelna PAP Foto podkreślała, że nie rozumie chęci ukrywania autorów zdjęć, w celu zatajenia danych przed konkurencją. Zwróciła uwagę, że do tego służy umowa o prawo do zdjęcia na wyłączność. – Nasze zdjęcia zawsze są podpisane imieniem i nazwiskiem autora oraz nazwą agencji. Nawet w regulaminie jest napisane, że zdjęcie musi być podpisane danymi autora i naszą agencją. Coraz częściej nakładamy na redakcję kary za niepodpisane zdjęcie, żądając trzykrotności ceny wyjściowej. – tłumaczy.

Ewa Morgunow fotoedytorka miesięcznika ELLE przyznaje, że redakcje często w pośpiechu podpisują zdjęcia jedynie nazwą agencji, a sama odpowiedzialność za to jest bardzo rozmyta. – Prawo prasowe mówi wyraźnie, że odpowiedzialność ponosi redaktor naczelny i każdy kto uczestniczył w procesie tworzenia materiału. Zatem każdy, kto przyczynił się do publikacji takiego niepodpisanego materiału może liczyć się z odpowiedzialnością. A prawo do podawania swojego imienia i nazwiska nie podlega zrzeczeniu. – skomentował Krzysztof Pluta.

Prawo autorskie nie odnosi się tylko do  podpisywania zdjęć. Należy na to spojrzeć jeszcze z innej strony, np. istnieje jeszcze zagadnienie ingerencji w zdjęcia lub ochrona wizerunku osoby na zdjęciach. Dlatego organizatorzy projektu Fotoprawo już teraz zapowiedzieli kontynuację temat. ui ujednolicenia zasad podpisywania utworów fotograficznych. Ich efektem będzie wypracowanie zbioru zasad określających przestrzeganie praw autorskich do zdjęć. Do projektu już teraz zostali zaproszeni przedstawiciele mediów, fotoedytorów i fotografów. Organizatorzy wierzą, że tylko dzięki zaangażowaniu tak szerokiego grona doświadczonych praktyków, będzie możliwe wypracowanie najlepszych standardów pracy i zachęcenie do ich powszechnego stosowania.

Podczas spotkania zaprezentowano również nową stronę internetową Fotoprawo.pl. Projekt stale się rozwija i poszerza zakres materiałów dostępnych na stronie, jak najbardziej przybliżyć temat praw autorskich fotoedytorom i fotografom, którzy nie tylko współpracują z agencjami fotograficznymi i prasowymi, ale również prowadzą własną działalność, gdyż to zwłaszcza oni muszą pamiętać, aby zadbać o swój biznes. Projekt ma przed sobą ogromne wyzwanie, gdyż stale należy edukować nowe pokolenia specjalistów, co z czasem zmieni świadomość prawa autorskiego w Polsce.


Źródło: materiały prasowe organizatora

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Czytaj więcej

Otwarte szkolenie z …

Otwarte szkolenie z zakresu zagadnień prawa autorskiego dla fotografów prowadzone...

Olympus CASH BACK na…

Wszyscy producenci i dystrybutorzy sprzętu fotograficznego prześcigają się w swoich...

Obiektywy filmowe Sa…

Samyang informuje, że wprowadzone niedawno do sprzedaży obiektywy pełnoklatkowe z...

Zdjęcia

Forum

Sylwetki

Aneta Warszawska

Aneta Warszawska

"Moja fotograficzna torba jest zróżnicowana i czasem jest w niej na prawdę wszystko! :)"       ...

Robert A. Mason

Robert A. Mason

"Fotograf-amator, amator fotografii. Fotografuję wszystko co mi się podoba, jeszcze częściej robię z...

Małgorzata Wądołowska - Buzek

Małgorzata Wądołowska - Buzek

"I tak, dzięki mojej córce, rozpoczęła się moja przygoda z fotografią."      

Reklamy Google