Okiem fotografa - recenzje zdjęć czytelników

Okiem Tomasz Lazara

Ocena użytkowników:  / 2
SłabyŚwietny 

Recenzje zdjęć naszych czytelników przygotowane przez fotografa Tomasza Lazara. Zachęcamy do lektury!







Marek Fudala

"Panie Marku,
Zdjęcie to pokazuje ładną scenę z życia miasta. Bardzo dobrze uchwycił Pan moment zarzucania wędki przez mężczyznę. Uchwycenie ruchu wędki w odpowiednim momencie dodaje dynamizmu całej scenie. Główna akcja sceny znajduje znacznie bliżej, dlatego następnym razem doradzałbym wykonanie kilku kroków naprzód aby pokazać główny motyw, sytuację, która jest najważniejsza. Elementy po lewej i prawej stronie nie są tak istotne jak mężczyzna zarzucający wędkę w kroplach wody. Elementem zbędnym, rozpraszającym, jest również przepalenie od słońca znajdujące się w prawym, górnym rogu. Odwraca ono uwagę od całej sytuacji, natomiast światło to bardzo ładnie podkreśla krople wody. Daje to bardzo fajny nastrój całej scenie."


Tomasz Walędzik

Panie Tomaszu,
Uchwycił Pan bardzo ładną scenę uliczną. Zdjęcie zostało bardzo dobrze skadrowane. Mocne elementy znajdują się w miejscach obowiązujacych z zasadą trójpodziału. Sam trzepak dokonuje dobrego podziału geometrycznego zdjęcia. Twarze kobiety i mężczyzny znajdują się w miejscu otwartych drzwi przez co są bardzo dobrze widoczne. Minimalnie przesunąłbym  twarz kobiety po lewej stronie aby nie stykała się z trzepakiem. Prócz kompozycji, zdjęcie pokazuje piękne emocje. Uczucie między dwójką osób oraz to jak patrzy na to osoba starsza. Splątanie rąk pary dodaje dodatkowej siły emocjom, które w danej chwili między nimi występują. Dzięki tym wszystkim czynnikom zdjęcie to jest bardzo dobrą fotografią.

 


 Gael


"Panie Gaelu,
Zdjęcie Pańskie przedstawia ciekawy portret sytuacyjny. Pierwsza rzecz to zauważanie zależności kolorystycznej. Dodatkowo użycie światła flashowego w tym przypadku buduje bardzo ciekawy nastrój. Poucinane fragmenty na zdjęciu oraz wystająca rura z prawej górnej strony wcale nie przeszkadzają, tylko dodają uroku. Widać, że na zdjęciu jest ukryta pewnego rodzaju tajemnica. Osoba podpatrzona i uchwycona podczas pewnej czynności. To czego mi osobiście brakuje to spojrzenia tej osoby w tym momencie aby jeszcze bardziej podkreślić cały obraz wizualny, który Pan stworzył. Można by również poczekać do momentu żeby z prawej strony ustawiła się jakaś osoba lub chciała zaczepić osobę za kanapą swoją ręką, co jeszcze bardziej mogłoby podnieść ciekawość sceny."


Paweł Pelc


"Panie Pawle,
Fotografia ta pokazuje pozytywne emocje i sytuację z naszego życia codziennego. Dwóch chłopców, którzy jadą na jednym rowerze i bardzo ich to cieszy. Bardzo dobrze, że zaobserował Pan tą sytuację. Zdjęcie to jest poruszone, co w tym przypadku nie do końca ma uzasadnienie, ponieważ przy takich emocjach chciałbym nie posiadać wątpliwości lub niepewności jakie wzbudza to poruszenie. Postarałabym się również następnym razem obniżyć ekspozycję aby zdjęcie nie było tak jasne. Troszkę ciemniejsze zdjęcie nie byłoby gorsze. Wręcz nadałoby dodatkowego nastroju sytuacji. Nasz wzrok skonstruowany jest tak, że linie, które wychodzą od lewego dołu  i idą do prawej góry odczytuje jako coś, co odchodzi, natomiast takie które zaczynają się w lewej górze i kończą na prawym dole jako coś, co przychodzi do nas. W tym przypadku taką linią prowadzącą sa tory kolejowe, które znajdują się na zdjęciu. Chcielibyśmy zobaczyć coś po prawej stronie tam gdzie prowadzą nasz wzrok tory. Niestety w tym miejscu nic się nie znajduje przez co odczuwam brak równowagi kompozycyjnej ponieważ chłopcy znajdują się po lewej stronie."


Michał Staniszewski


"Panie Michale,
Udało się Panu złapać ciekawy portret uliczny. Intrygujący, nie mówiący wprost tego co się dzieje. Postać nie patrzy na Pana centralnie w obiektyw co jest zaletą. Szara tonacja w tym wypadku jest dobrze zastosowana. Użycie teleobiektywu dało zbicie głębi dzięki czemu mamy wrażenie jakby postacie za kobietą znajdowały się bardzo blisko niej. To czego mi brakuje w tym zdjeciu to większej ilości dołu tej kobiety albo przesunięcia kadru w taki sposób aby nie było widoczne tak dużo góry ponieważ zaburza to kompozycję na zdjęciu."


Holden


"Panie Holden,
Bardzo fajny krajobraz uliczny. Pokazanie dwóch światów, które koło siebie koegzystują. Parking samochodowy to miejsce, gdzie ludzie obecnie przechowują swoje dobra doczesne - samochody. Dawniej symbol pozycji w świecie, obecnie coś bardzo powszedniego dla każdego z nas. Dodatkowo postać Jezusa. Osoby, która nie posiadała za wiele oraz stroniła od bogactwa. Raczej starał się rozdawać to, co posiadał innym.  Figurka Jezuja, który znajduje się w centrum kadru dodatkowo wzmacnia odbiór całego zdjęcia. Bardzo ładne światło, które w tym wypadku oświetla całą sytuację jak "oświecenie". Kabel przechodzący w połowie kadru jak i płot również fajnie oddziela te dwa światy."


Łukasz Kowalski


"Panie Łukaszu,
Patrząc na to zdjęcie wydaje mi się, że chodziło o to jak dzieci obserwują ślub Pary Młodej. Zaobserwował Pan bardzo ładne światło zarysowujące sylwetki dzieci. Linia prowadzi nasz wzrok od lewej do prawej strony. Dzięki czemu widzimy cała historię. Następnym razem starałbym się bardziej obniżyć ekspozycję na zdjęciu, ponieważ sytuacja po prawej stronie jest za jasna. Przez to jako pierwsza przykuwa naszą uwagę oraz tracimy nastrój, który został uzyskany dzięki światłu znajdującemu się na dzieciach. Warto w tym przypadku na zdjęcie popatrzeć na zasadzie plam świetlnych - w momencie zmrużenia oczu. To co pierwsze przykuwa naszą uwagę jest to, jak wspominałem, plama po prawej stronie."


Mateusz Rzewuski


"Panie Mateuszu,
Pańska fotografia jest przykładem bardzo dobrej obserwacji i rejestracji tego, co się dzieje. Zdjęcie wykonane przez Pana jest wielopłaszczyznowe, przez co opowiada bardzo ciekawą historię. Jeśli się nie mylę, zapewne zostało wykonane podczas warsztatów piwnych Fujifilm w Bydgoszczy. Pokazuje to co się dzieje na zewnątrz lokalu - dwie postacie w trakcie rozmowy oraz jedna przechodząca. Z drugiej strony widzimy postacie w środku lokalu, które jakby opowiadają zupełnie inną historię. Każda ze scen zlokalizowana jest w mocnym punkcie co dodaje dodatkowej mocy zarejestrowanemu obrazowi. Białe pasy, prowadzą nasz wzrok od lewej do prawej strony co dodatkowo sprzyja odbiorowi zdjęcia. Gratuluję wykonania bardzo dobrej fotografii."


Janko Raseta


"Panie Janko,
Bardzo zabawna sytuacja. Dobre wyczucie złapania odpowiedniego momentu nadało tej sytuacji na zdjęciu bardzo humorystyczny wyraz. Postać pochylająca się nad plakatem stała się cześcią tego plakatu. Centralna kompozycja dodatkowo wzmacnia siłę tego zdjęcia. Następnym razem przy podobnej sytuacji starałbym się stanąć bardziej centralnie w stostunku do postaci. Na tym zdjęcium mamy przesunięcie fotografa w lewą stronę. W momencie gdyby się Pan znalazł centralnie za postacią, zdjęcie według mnie byłoby jeszcze lepsze. Połączenie tego, że wszyscy patrzą na fotografa, natomiast brak twarzy osoby, która patrzy na plakat z bliska lub opiera sie o niego również wzmacnia odbiór."


Michał Poleski



"Panie Michale,
Ładne zauważenie linii prowadzącej jaką tworzą droga oraz barierki po prawej stronie. Osobiście uważam, że na zdjęciu za dużo jest ingerencji Photoshopa. Mogłoby równie dobrze wyglądać gdyby nie zostało tak mocno przetworzone. Widać, że chmury zostały mocno przyciemnione. Na lewo od barierek widać jak naprawdę wyglądało niebo na tym zdjęciu. Photoshop jest narzędziem i jak z każdym narzędziem trzeba uważać, aby nie wyrządzić szkody temu, co staramy się stworzyć. Trzeba również uważać aby zdjęcie nie było przerostem formy na treścią, która sie na nim znajduje.  Na przyszłość również poczekałbym, aby pojawiły się jakieś postacie lub samochód, coś dodatkowo ożywiłoby zarejestrowany obraz."


Krzysztof Wójcik


"Panie Krzysztofie,

Ciekawe graficznie skomponowane zdjęcie. Ucięte nogi tworzą pewnego rodzaju intrygę i powodują zastanowienie. Bardzo dobrze wykorzystał Pan metodę trójpodziału. Linie płytek prowadzą nas w głąb fotografii powodując, że poza nogami zaczynamy zauważać co dalej dzieje się na zdjęciu. Prawie każda z postaci w tle została "złapana" w dobrych miejscu i dobrej pozycji. Jedynie przeszkadza mi postać wystająca z kolana nóg znajdujących się na pierwszym planie. Ludzie z prawej górnej strony kadru stanowią dobrą równowagę w kadrze dla nóg wystająych z lewej strony. Również bardzo ładna tonalność zdjęcia."


Anna Wojciechowska


"Pani Anno,
Mgła na zdjęciu dała bardzo ładny nastrój - zbudowała atmosferę. Nasz wzrok jest bardzo ładnie prowadzony z lewej do prawej strony dzięki drodze, którą widzimy. W trakcie naszej podróży po Pani zdjęciu natrafiamy na postać, która podróżuje na rowerze. Postać umiejscowiona w mocnym punkcie zgodnie z zasadą trójpodziału. Wydaje mi się, że zdjęcie zyskałoby gdyby wykadrować je troszkę bardziej wąsko. Po lewej stronie znajduje się sporo elementów, które nie wnoszą nic do obrazu, a usunięcie ich podniosłoby jeszcze bardziej znaczenie tego, co znajduje się po prawej stronie."


Mieczysław Kołowiecki


"Panie Mieczysławie,
Bardzo fajna scena uliczna. Ładnie udało się złapać Panu moment, kiedy mężczyzna z dzieckiem przeniósł ciężar na dwa koła. Jeszcze lepiej sytuacja wyglądałaby, gdyby udało się Panu umiejscowić ojca z dzieckiem między mężczyznami na motorach. Obecnie jeden z motorów wystaje mu z pleców, co nie wygląda zbyt korzystnie. Dodatkowo przekadrowalbym zdjęcie - dolna część ulicy to fragment, który nie wnosi nic do zdjęcia. Natomiast osłabia cała sytuację. Wzmocniłoby to również pozycję postaci patrząc na zasadę trójpodziału. W tym wypadku również starałabym się złapać sytuację, kiedy zarówno ojciec jak i dziecko nie patrzą na fotografa - tutaj dziecko patrzy w naszą stronę."


Bartek Kornacki


"Panie Bartku,
Bardzo ładna fotografia miejskiej sceny. Wszystkie postacie są dobrze poukładane. Oba budynki zamykają w klamry zdjęcie z obu stron. Szara tonalnosć zdjęcia zostaje złamana poprzez linię światła przechodzącą po skosie zdjęcia. Tak jak wspominałem ta smuga świetlna jednocześnie ożywia zdjecie jak i prowadzi nasz wzrok od lewej do prawej strony. Dzięki temu możemy prześledzić naszym wzrokiem całą fotografię i zauważyć co się na niej dzieje."


Marek Tryliński


"Panie Marku,

Zdjęcie, które Pan zrobił, jest bardzo geometryczne. Wszystkie linie tworzą bardzo uporządkowany obraz. Nawet fragment postaci jest ułożony w taki sposób. Widzimy jak  jedna noga tworzy linię prostą, druga z kolei trójkąt. Osoba umiejscowiona jest w mocnym punkcie zasady trójpodziału, co jeszcze bardziej podkreśla geometryczność fotografii. Następnym razem postarałbym się poszukać jeszcze jakiegoś elementu, który zbudowałoby jeszcze większy nastrój na zdjęciu. Takich elementów jak: światło, fragment innej postaci czy zależność kolorystyczna."


Michał Szewczak


"Panie Michale,
Bardzo ładne wykorzystanie naturalnych form w celu stworzenia dodatkowej ramy w obrazie. Postać złapana w odpowiednim momencie, przez co mamy wrażenie, że się porusza. Lekko mroczna tonalność nadaje bardzo fajnego klimatu całemu zdjęciu - lekko tajemniczego. Zaletą również jest to, że postać odbija się w kałużach, które znajdują się na drodze. To, co postarałbym się zrobić, to rozjaśnić trochę postać, która się porusza, ponieważ zlewa się ona lekko z tłem - przez to zdjęcie jest nie do końca czytelne. Postarałbym się ją wymaskować. W przypadku zdjęć czarno-białych maskowania oraz to, że je widać lekko na zdjęciu, są jak najbardziej dopuszczalne, czasami dodają uroku fotografii. Oczywiście z takim narzędziem jak najbardziej trzeba uważać aby nie przedobrzyć."


Wojciech Bogusz


"Panie Wojtku,
Rozumiem, że starał się Pan złapać moment, kiedy płaszcz kobiety pokazywał ruch. Aby pokazać całą tą sytuację następnym razem starałbym się znaleźć znacznie bliżej fotografowanej sceny. Aby podkreślić geometryczność i czystość kadru umiejscowiłbym kobietę zgodnie z zasadzą trójpodziału. Sam chodnik, po którym porusza się kobieta prowadzi nasz wzrok w głąb kadru, ale jest to trochę za mało. Dobrze byłoby zadbać o szczegóły aby np. żadne dodatkowe elementy nie wyrastały z jej głowy, przez co nie zaburzałyby odbioru zdjęcia. Podkreślenie ruchu możnaby uzyskac w momencie gdyby ustawić się pod kątem, abyśmy mogli zobaczyć ją jak idzie w pozycji z rozstawionymi nogami."


Piotr Kasprzyk


"Panie Piotrze,
Udało się Panu uchwycić dynamiczną scenę uliczną. Nasz wzrok jest ładnie prowadzony od lewej do prawej stron. Sama postać natomiast znajduje się w mocnym punkcie kadru. Staranie się robienia zdjęć z góry albo z dołu powoduje albo przerysowanie pewnych rzeczy albo skrót perspektywiczny. Następnym razem doradziłbym zastanowienie się jakie emocje chciałby Pan złapać u postaci na zdjęciu oraz jakie emocje to zdjęcie miałoby wywołać u odbiorców. Zadbałbym również o czystość kadru, aby takie rzeczy jak płot nie wychodziły z brody mężczyzny. Polecam obejrzenia prac Bruce`a Gildena na stronie Magnum Photos. Bardzo dobrze można zobaczyć jak pracuje on wykorzystując ujęcia z dołu."



Marek Malinowski


"Panie Marku,
Udało się Panu zaobserwować i zarejestrować ciekawy krajobraz uliczny, a w nim powtarzalność elementów. Dzięki temu, że wykorzystał Pan wąski kąt w obiektywie, zbicie perspektywy dodatkowo podkreśliło efekt wielu tabliczek na tej ulicy. W przyszłości czasami warto poczekać w jednym miejscu aby udało się złapać jeszcze lepsze światło. Warto spróbować również ujęcia z ludźmi , poczekać na moment, kiedy jakaś postać wyłania się z okna."


Julia Anna Truszczyńska


"Pani Julio,
Uchwyciła Pani bardzo ładne światło zachodzącego słońca, dające bardzo fajny nastrój całej scenie ulicznej. Oświetlony boczny fragment krawężnika bardzo ładnie prowadzi nasz wzrok w środek fotografii. Następnym razem postarałbym się znaleźć takie ustawienie, aby zarysy postaci były bardziej widoczne. Ciemne elementy po lewej i prawej stronie nie dodają za dużo, natomiast powodują, że fotografia jest dość ciężka w odbiorze. W tym wypadku mamy bardzo duży kontrast, ponieważ słońce świeci nam w obiektyw i przez to są gubione detale. Spróbowałbym również postacie sfotografować z boku. Na twarzach zarysowałoby się z boku bardzo ładne światło i byłoby widać znacznie więcej detali w pozostałej część zdjęcia."

Autorem wszystkich recenzji jest fotograf Tomasz Lazar.


Czytaj więcej

SnapBridge w aparata…

 Nikon stawia aparat fotograficzny w centrum ekosystemu urządzeń osobistych za...

Wystawa fotografii …

Warszawski Okrę ZPAF, zaprasza do odwiedzenia wystawy Bogdana Sarwińskiego i...

Nowy system bezluste…

Firma Samsung zaprezentowała nowy bezlusterkowiec Samsung NX Mini, dając...

Zdjęcia

Forum

Sylwetki

Lilianna Bryszewska

Lilianna Bryszewska

"W 2004 roku kupiłam swoją pierwszą lustrzankę..."        

Aneta Warszawska

Aneta Warszawska

"Moja fotograficzna torba jest zróżnicowana i czasem jest w niej na prawdę wszystko! :)"       ...

Asia Kasina

Asia Kasina

"Przechodziłam zabawę w ciemni, rozrabianie chemikaliów, maczanie łapek w utrwalaczu itp. i tego mi ...

Reklamy Google