Okiem fotografa - recenzje zdjęć czytelników

Okiem Filipa Ćwika

Ocena użytkowników:  / 0
SłabyŚwietny 

Recenzje zdjęć naszych czytelników, które wybrane zostały w konkursie Okiem Fotografa. Tym razem recenzje zostały przygotowane przez fotografa Filipa Ćwika. Zachęcamy do lektury!

 

 

 

Agnieszka Gramowska

 

"Pani Agnieszko,
to bardzo ciekawy portret młodego chłopca. W zdjęciach portretowych najważniejszy jest klimat fotografii,  uchwycenie pewnych stanów emocjonalnych bohatera i rodzaj tajemnicy, którą niesie ze sobą postać portretowana.  Te elementy na pani zdjęciu zostały ujęte we właściwy  sposób.  Przez to, że bohater nie patrzy prosto w obiektyw rodzi się pewna tajemnica w jego spojrzeniu. Dobrze, że portret nie został zrobiony w czerni i bieli, ponieważ kolorystyka obrazu jest największą siłą tego zdjęcia.  Obraz jest bardzo czysty, bez żadnych dodatkowych elementów, które mogłyby rozproszyć nasza uwagę."

 


 

Bartek Buzuk

 

"Panie Bartku,
Jest to typowy portret sytuacyjny, w którym najważniejszym elementem staje się stan emocjonalny bohatera, jak i relacja która łączy portretowaną osobę z fotografem. Udało się panu to uchwycić. Zastrzeżenie  budzi jedynie kadr. Plamy, które powstały na drugim planie są zdecydowanie za bardzo widoczne i rozpraszają uwagę. Oczywiście w portrecie sytuacyjnym nie zawsze da się uniknąć takich sytuacji, niemniej jednak powinien Pan zwracać większą uwagę na przedmioty znajdujące się na pozostałych planach. Właściwie użył pan małej głębi ostrości, gdyby jednak przesunął się pan nieco w lewo kadrując zdjęcie, uniknąłby Pan czarnej plamy, która wchodzi na postać portretowaną.
Najważniejszym elementem Pana zdjęcia jest jego wiarygodność i szczerość."

 


Dariusz Dzięgielewski

 

Dariusz Dzięgielewski

 

"Panie Darku,
wysłał pan dwa zdjęcia, podejrzewam, że  z rodzinnego albumu, zapewne z wakacji. To rodzaj zdjęć, które wszyscy mamy w swoich albumach, które zazwyczaj miło ogląda się w gronie bliskich nam ludzi. Ciężko ocenić mi  prywatne zdjęcia, bo to zazwyczaj sentymentalne wspomnienia, ważne dla fotografujących i bohaterów tych zdjęć. W tego rodzaju fotografii nie zawsze najważniejsze są kadry, światła i sztuka portretowania. Liczą się emocje, wzruszenia i uczucia."

 


 Laura 1

 

Laura 2

 

"Pani Lauro,
wysłała Pani do recenzji dwie propozycje zdjęć, które skadrowane są niemalże identycznie. Nie jestem zwolennikiem tego rodzaju perspektywy, zniekształca ona bowiem postać portretowaną. W portrecie bliska jest mi zasada im prościej, tym lepiej. Oba wysłane zdjęcia więcej mówią o pani, aniżeli o bohaterach zdjęć. Oczywiście portret jest pani osobistą interpretacją i  własną wizją bohatera, jednakże w bardziej subtelny sposób powinna Pani ująć swoje spostrzeżenia, tak aby z postaci fotografowanej wydobyć najcenniejsze walory."

 


Leszek Błachnio

 

"Fotografowanie dzieci zazwyczaj niesie w sobie pewien rodzaj lekkości i uroku, wynikający  z niewinności i delikatności młodego człowieka. I to na pana zdjęciu zostało uchwycone. To pełen wdzięku, subtelny i ciepły  portret sytuacyjny, mimo że niewiele ma wspólnego ze sztuką portretu. Obraz mimo, ze statyczny, niesie ze sobą pewien rodzaj energii i dynamiki, poprzez poruszoną i zmącona przez dziewczynkę wodę. To co bym zasugerował, to złapanie osi kadru na wysokości poniżej ramion dziewczynki."

 


Lidia Sznepka

 

"Pani Lidio, kobiety to jeden z piękniejszych tematów w fotografii portretowej. Pani bohaterka z wyraźnymi tatuażami nie potrzebuje tak naprawdę żadnych dodatkowych efektów specjalnych na zdjęciu. Same w sobie budzą zainteresowanie. Skupiłbym się raczej na delikatniejszym i subtelniejszym dobraniu tła, które nie rozpraszałoby obrazu. To samo dotyczy obróbki zdjęcia w Photoshopie. Mnogość dodatkowych elementów w Pani portrecie nie wpływa korzystnie na jego odbiór. Dodatki powinny być jedynie dopełnieniem zdjęcia, które wydobyłyby i podkreśliły jego charakter."

 


Magda Afeltowicz

 

"Pani Magdo,
Niezwykle interesująca postać portretowana. I tu wielki plus za wybór bohatera.
Tak nietypowa fizycznie postać zasługuje jednak na oddzielny kadr, tym samym większą uwagę. Na Pani zdjęciu nasz wzrok niepotrzebnie rozprasza kolejna postać z prawej strony obrazu. Przy takim bohaterze należałoby raczej wypełnić kadr portretowaną osobą, z uwzględnieniem imponującej brody i ogólnie oryginalnego fizis. Myślę, że lepiej byłoby zrobić wąski, bliski plan i znaleźć równowagę pomiędzy dominująca brodą a ciekawym, głębokim spojrzeniem bohatera. Portret wymaga zarówno od portretowanego jak i portretującego skupienia. Być może zabrakło odrobiny czasu."

 


Małgorzata Rybacka

 

"Pani Małgorzato,
zrobiła Pani bardzo ciepły, nastrojowy i klimatyczny portret.  Widać, że w świadomy sposób wykorzystała Pani światło, które modeluje bohaterkę zdjęcia. Jeśli mógłbym zasugerować drobną podpowiedź, to proszę jednak spróbować popracować z większa ogniskową, która w precyzyjniejszy sposób określi kadr, tym samym uzyska Pani zdjęcie, które będzie w mniejszym stopniu zniekształcone. Proszę pamiętać, że ogniskowe poniżej 50 mm zniekształcają rzeczywisty obraz. Zachęcam Panią do pracy nad portretem czarno – białym, nabierze wtedy szlachetniejszego wyglądu i większej wyrazistości."

 


Mateusz Smoczyński

 

"Panie Mateuszu,
wykonał pan zabawny portret. Do uzyskania pełnej ekspresji zdjęcia, poza aparatem i grą świateł, wykorzystał pan jeszcze mimikę postaci portretowanej. To ciekawe odniesienie do witkacowskich prac.  Rozumie pan doskonale, czym jest portret. Widać, że ma Pan świadomość, iż relacja pomiędzy bohaterem a fotografem jest znacząca dla uzyskania ciekawego efektu. To po części zdjęcie typu mina,  gdzie uwaga skupiona jest właśnie na tym elemencie. Całościowo jednak nie należy zapominać o pozostałych szczegółach obrazu. I w tym przypadku miałbym jedno zastrzeżenie, żeby bardziej pilnował pan kadru i nie przycinał głowy bohatera."

 


Michał Pilarski

 

"Panie Michale,
nie wiem, czy w świadomy sposób pan sfotografował swojego bohatera, ale uzyskał pan ciekawy efekt, który natychmiast skojarzył mi się z Asymetrią Zbigniewa Dłubaka, jednego z najważniejszych polskich artystów fotografów. W portrecie bardzo ważne jest eksperymentowanie i poszukiwanie istoty portretu, które jest równie ważne co sam obiekt portretowany. Mam wątpliwości w kwestii wybory kadru, który nie jest staranny. Dzięki małej głębi ostrości i niecodziennej perspektywy uzyskał pan jednak efekt tajemnicy i zagadki."

 


Ryszard Panasiewicz

 

"Panie Ryszardzie,
pod względem technicznym to portret prawie bez zarzutu, w zasadzie większość elementów zostało dobrze uchwyconych. Mam zastrzeżenie co do kadru. Lewa ręka bohaterki niepotrzebnie weszła w kadr i rozprasza obraz. Najciekawszym elementem w zdjęciu jest fragment ciała na szyi, uwypuklony i umiejscowiony w centralnym punkcie, który natychmiast przykuwa moją uwagę. Ponieważ korzystał Pan z jednego źródła światła, włosy bohaterki i część twarzy z lewej strony pozostają w dużym kontraście do prawej strony. Sugerowałbym ustawienie białej blendy, która zmiękczyłaby i rozproszyła światło na włosach i twarzy bohaterki zdjęcia. Korzystanie z jednego źródła światła, jest trudną techniką dla fotografa i wymaga zabiegów, takich jak odbicie światła, gubienie światła, blikowanie, dyfuzja. Te drobne zabiegi są w niewielkim stopniu widoczne na zdjęciu, powodują jednak, ze każdy element zdjęcia jest właściwie naświetlony."

 


Autorem wszystkich recenzji jest fotograf Filip Ćwik.



 

Czytaj więcej

Rusza strona projekt…

"Zapis socjologiczny" (realizowany w latach 1978–1997, w tym materiał główny...

Wystawa fotografii '…

Już po raz drugi w galerii fundacji "Archeologia fotografii", w...

Wyjątkowo mała i szy…

SanDisk wprowadza na rynek nową pamięć flash USB 3.0 SanDisk...

Zdjęcia

Forum

Sylwetki

Aneta Warszawska

Aneta Warszawska

"Moja fotograficzna torba jest zróżnicowana i czasem jest w niej na prawdę wszystko! :)"       ...

Krzysiek Krawczyk

Krzysiek Krawczyk

"Wciąż jeszcze 2 lustrzanki, ale ponieważ polubiłem też "lekkość" X-ów to coraz częściej towarzyszą ...

Łukasz Szwejkowski

Łukasz Szwejkowski

"Fotograf amator wszystkiego czego się rusza i też nie."      

Reklamy Google