Poradniki

Fotografowanie nocą cz.I

Ocena użytkowników:  / 3
SłabyŚwietny 

 
Zdjęcia nocne są tajemnicze, romantyczne, czasem budzą dreszczyk grozy, a takie deszczowo-mgliste zachwycają swoim klimatem. Jest to jeden z najtrudniejszych technicznie tematów fotografii, wymagający staranności i bardzo dobrej znajomości problemów ekspozycji fotograficznej.

 


Nawet telefonem komórkowym można wykonać ciekawe zdjęcie nocne, ale raczej należeć ono będzie do kategorii „gra w ruletkę”. Można i tak, ale nieprzewidywalność rezultatu kłóci się ze świadomą kreacją i dobrym warsztatem.

 

Zdjęcie - budynek parlamentu Kanady tuż po zachodzie słońca (światła w oknach to odbicie pomarańczowego nieba).

 

Zdjęcia nocne wymagają sporej wiedzy i nawet profesjonaliści „łamią statywy” na tym temacie. Nie będę pisał o naświetleniach strefowych, o blendowaniu w czasie ekspozycji, o sposobach używania światłomierza zewnętrznego, czy o ”wielokrotnej ekspozycji „ np. celem zagęszczenia świateł, czy też o filtrach kompensacyjnych. Większość z zamierzonych rezultatów osiąganych tymi starymi technikami można dziś otrzymać przy pomocy programów graficznych do obróbki fotografii.

 

Matryca

Kolejnym problemem jest dynamicznie słaba w stosunku do oka ludzkiego matryca aparatu cyfrowego (oko ludzkie wspomagane pracą źrenicy i szybką adaptację do widzenia detali w nikłym świetle jest w stanie rejestrować ponad dynamikę świateł i cieni (DR) 30 EV – najlepsze cyfrówki do 15 EV. Zważając na fakt, że każdy stopień EV to podwojenie ilości światła – to matrycę od oka w tej kwestii dzieli prawdziwa przepaść)

Dynamikę zdjęcia można poprawić poprzez wielokrotną ekspozycję, gdzie każde ze zdjęć tego samego obiektu (konieczność użycia statywu) jest naświetlane inaczej – z takich zdjęć składamy jedno – sumaryczne. Innym sposobem jest zastosowanie funkcji HDR, w którą są wyposażone niektóre aparaty fotograficzne.

 

Migawka

Ostatnim z problemów to skutki długiego czasu ekspozycji wymuszonego ciemnością planu fotograficznego. Konsekwencje długiego naświetlania – to dodatkowe szumy i „color shift” czyli zła interpretacja koloru. Nawet jeśli ustawimy niskie ISO, aby pozbyć się wspomnianych szumów, to ich nie wyeliminujemy całkowicie. Sensory posiadają „ trudne do odfiltrowania szumy „tła” i czym dłużej sensor jest aktywny tym one są większe. Tak więc szum tła jest nikły w świetle Słońca, ponieważ czas migawki jest bardzo krótki np. 1/500 sekundy. Natomiast zdjęcia nocne naświetlamy czasem kilkadziesiąt sekund.

 

Obiektyw

Najgorszym wrogiem dobrej fotografii nocnej są „duchy” „flara” (lens flare, inaczej lens ghosting) powstałe w wyniku wielokrotnych odbić światła od powierzchni soczewek wewnątrz wielosoczewkowego obiektywu.

W przypadku zdjęć nocnych obiektyw musi być starannie wyczyszczony, gdyż kilka pyłków kurzu na powierzchni soczewki oświetlonych ostrym światłem najbliższej nam lampy zaczyna świecić światłem odbitym do wnętrza aparatu zabijając szczegóły w cieniach.
Również użycie dużych zoomów zbudowanych z wielu układów optycznych (nawet 30 soczewek) pogarsza jakość cieni i obniża kontrast, ponieważ światło odbija się pomiędzy soczewkami, pomimo powłok MC. Poza tym zoomy posiadają wiele ruchomych elementów optycznych, co czasem doprowadza do „krystalizacji mikrocząstek” pochodzących z kurzu z przepompowywanego pomiędzy układami powietrza. Superzoom to wspaniałe uniwersalne narzędzie, ale do zdjęć nocnych wybieramy raczej kompaktowy aparat fotograficzny z niewielkim zoom, a najlepiej ze satało-ogniskowym obiektywem. Dlaczego niewielki zoom – bo na ogół składa się z małej ilości soczewek i elementów krawędziowych dając lepszy kontrast i mniejszą ilość „flare”

Obiektyw powinien być markowy, ponieważ taki gwarantuje bardzo dobre powłoki przeciwodblaskowe MC na powierzchniach soczewek.

Ciekawostka:pierwsze powłoki SC "błękitne" były wynalezione w 1935 roku w zakładach ZEISS na potrzeby armii hitlerowskiej dla celowników optycznych i stanowiły strzeżony wojskowy sekret. Do tamtego czasu okręty wojenne starały się przyjmować taką pozycję, aby słońce, reflektor, czy odbicie w lustrze zaślepiało celownik wroga sprężony z dalmierzem optycznym.

 

Mała uwaga i długie wyjaśnienie:

 

Nie należy mylić odblasków wewnętrznych z miękkością optyki. Są obiektywy, które są specjalnie tak zbudowane, że miękkość staje się ich zaletą, ale nie posiadają „ghosting flare” czyli niefajnych odbić między-soczewkowych, a jedynie obniżają kontrast brzegowy. Fotografowanie nocnej mgły, czy portretu low-key takim specjalnym obiektywem, to poezja.

Przykład zdjęcia wykonany obiektywem typu soft:

Priorytety dotyczące wyboru aparatu fotograficznego w celu wykonania technicznie poprawnych zdjęć nocnych:

  • Obiektyw – powinien być starannie wyczyszczony, markowy i składający się z niewielkiej ilości soczewek (układów optycznych)

  • Aparat powinien mieć funkcję ustawień ręcznych „M” i zalecany jest gwint do mocowania statywu

  • Powinniśmy użyć statywu, lub starannie ustabilizować aparat, aby nie drżał w czasie, kiedy otwarta jest migawka (opis w części II)

  • Wybierając aparat do zdjęć nocnych zwracajmy raczej uwagę na dynamikę jego matrycy niż na ilość pikseli, które oferuje. Zalecany, ale niekonieczny, jest również program HDR rozszerzający dynamikę.

     Część druga


    Tekst/zdjęcia: Andrzej Wojtek Dworaczek

     

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Czytaj więcej

Nowe oprogramowanie …

Firma Fujifilm wprowadza na rynek nowe oprogramowanie umożliwiające tethering –...

Kompozycja w fotogra…

Kiedy poznajemy powszechnie uznane zasady kompozycji, zaczynamy rozumieć, dlaczego niektóre...

Genesis Stroboss 58N…

Firma Next 77, wyłączny dystrybutor produktów marki Genesis, informuje o...

Zdjęcia

Forum

Sylwetki

Małgorzata Wądołowska - Buzek

Małgorzata Wądołowska - Buzek

"I tak, dzięki mojej córce, rozpoczęła się moja przygoda z fotografią."      

Łukasz Szwejkowski

Łukasz Szwejkowski

"Fotograf amator wszystkiego czego się rusza i też nie."      

Robert A. Mason

Robert A. Mason

"Fotograf-amator, amator fotografii. Fotografuję wszystko co mi się podoba, jeszcze częściej robię z...

Reklamy Google