Poradniki

Portret w fotografii cz. I – praca z modelem

Ocena użytkowników:  / 9
SłabyŚwietny 


„Nie ukryjesz twych kłamiących oczu” - The Eagles. Sztuczny uśmiech widać w oczach, twoje myśli również, nie przysłonisz prawdy uśmiechem. Słowa piosenki dotyczą zarówno modela, jak i Ciebie, jako fotografa, dlatego warto nauczyć się prostych technik szybko zmieniających wasze relacje.



Czy kiedykolwiek nagabywał cię natarczywy sprzedawca w sklepie lub agent ubezpieczeniowy, namawiając na zakup ubezpieczenia, którego nie potrzebujesz? Chcąc być uprzejmy/a wysłuchałeś ich do końca, a kiedy odmówiłeś, zaczęli mówić o opcjach, zniżkach, okazjach. Tak samo, jak ty wtedy, może czuć się w trakcie sesji zdjęciowej twój model czy modelka, jeśli nie zdobyłeś ich zaufania, uwagi i sympatii. 

Nauka pracy z modelem zajmuje dużo czasu - czasem wiele lat. Dobre porady i dużo praktyki mogą znacznie ten okres skrócić. Oto 25 pożytecznych porad:

  • Choć rozmowa zbliża i umożliwia współpracę, to raczej słuchaj, zamiast zbyt wiele mówić. Pozwól, żeby inni byli sobą, a to umożliwi twoja uwaga i umiejętność słuchania.

  • Można słuchać kogoś w milczeniu. Ale w fotografii portretowej brak komunikacji też nie jest dobry. Czasem bywa tak: im więcej się starasz, tym gorszy jest efekt tych starań.
    Twój model stara się dowiedzieć, co dzieje się po drugiej stronie obiektywu – komentuj swoją pracę w jasny, komunikatywny sposób. Pokaż, że się starasz i że wszystko przebiega dobrze.

  • Uśmiech i miły gest bywa dobrym językiem komunikacji w pracy fotografa.

  • Używaj często imienia modela – imię jest zawsze miłym słowem.

  • Zadawaj odpowiednie pytania, takie, które nie spowodują zakłopotania czy negatywnych emocji – nie naruszaj prywatności, choć ludzie lubią mówić o sobie, po prostu pozwól im wyznaczać granice.

  • Bądź sobą – nikt inny nie jest Tobą - to jedyne miejsce zarezerwowane wyłącznie dla ciebie.

  • Bądź w pełni przygotowany do pracy, zanim ją zaczniesz – przestawianie świateł, poprawianie tła, mierzenie światła na planie bywa irytujące dla modela. To jego czas, a nie twojego sprzętu.

  • Musisz wiedzieć jak pozować, dobrze przećwiczyć pozowanie z przyjaciółmi czy z bliskimi.

  • Powinieneś wiedzieć, co chcesz osiągnąć i wyznaczyć drogę do osiągnięcia celu.

  • Nie zadowalaj się kompromisem, każdy kompromis będzie wiązał się z późniejszym niezadowoleniem modela i twoim.

  • Model oczekuje czytelnych komend pozowania, nie lubi poleceń w stylu „zmień pozę”.

  • Nie używaj komend kierunków „lewo i prawo” – to może powodować konsternację.
    Sue Backer z Kramers Photo wskazywała ustawione wcześniej przedmioty za planem i mówiła: „zwróć głowę w kierunku palmy, spojrzyj na żółtą papugę”, „na stoliku leży książka – pokaż ją twoim podbródkiem” „Spojrzyj na Jacka, jest przystojny, prawda? (Jack na przykład asystował, trzymając przenośny flesz wąskostrumieniowy) - praca Sue wymagała obszernego studio, ale dla chcącego nic trudnego, nawet w małym pomieszczeniu możemy pracować podobnie.

  • Zanim zaczniesz fotografować, wyjaśnij, co chcesz osiągnąć, pokaż zdjęcia referencyjne. Wykonaj szybką sesję próbną. Kiedy zobaczysz postęp, powiedz o tym i przystąp do fotografowania.

  • Staraj się nie dotykać modela, nawet jeśli to osoba bardzo bliska.

  • Nie trać cierpliwości.

  • Nie podnoś głosu.

  • Bądź zawsze zadowolony.

  • Używaj słów „dobrze”, „fajnie”, „ciekawe”, „interesujące”.

  • Pytaj o samopoczucie, zmęczenie, pozwól odpocząć, rób przerwy.

  • Nie wypowiadaj słowa „NIE”, a już nigdy „NIEEE”!

  • Konfucjusz powiedział „kiedy słyszę – zapominam, kiedy widzę – pamiętam”. Podążając za jego nauką, można mówić obrazowo używając min i gestykulacji.

  • Doskonałym sposobem zaprezentowania trudnej pozy jest zamiana miejsc z modelem/modelką – czasem, kiedy model i fotograf są odmiennej płci, powstają zabawne sytuacje rozluźniające atmosferę (np.: pani fotograf pokazuje kulturyście pozę
    „macho”, lub pan fotograf prezentuje modelce rozmarzone oczy, czy układ nóg).

  • Fotograf to sługa, a nie PAN – zobaczcie, jak pracują najlepsi w tej branży w USA – szacunek, przywitanie, komplement, czasem pocałunek w rękę w czasie sesji, uściśnięcie dłoni z uśmiechem, podziękowanie w miłych słowach.

  • Najlepsi w branży nie spieszą się, choć zleceniodawcy płacą dziesiątki tysięcy dolarów za sesję. Tam pieniądze się nie liczą – to sposób życia, czasem sztuka.

    Tekst/zdjęcia: Andrzej Wojtek Dworaczek


 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Czytaj więcej

Nowa seria statywów …

Firma Foto7 -  polski dystrybutor marki Manfrotto poinformował o wprowadzeniu...

Epson wprowadza na r…

Firma Epson ogłosiła wprowadzenie na rynek szybkiej, elastycznej i prostej...

8. Biennale Fotograf…

Organizatorzy poddają pod namysł figurę amatora i pasjonata, analizują przygody...

Zdjęcia

Forum

Sylwetki

Marcin Pycha

Marcin Pycha

"Fotografia interesowała mnie odkąd pamiętam i pomimo wielu innych zainteresowań zawsze towarzyszy...

Aneta Warszawska

Aneta Warszawska

"Moja fotograficzna torba jest zróżnicowana i czasem jest w niej na prawdę wszystko! :)"       ...

Asia Kasina

Asia Kasina

"Przechodziłam zabawę w ciemni, rozrabianie chemikaliów, maczanie łapek w utrwalaczu itp. i tego mi ...

Reklamy Google