Poradniki

Portret w fotografii cz. I – praca z modelem

Ocena użytkowników:  / 9
SłabyŚwietny 


„Nie ukryjesz twych kłamiących oczu” - The Eagles. Sztuczny uśmiech widać w oczach, twoje myśli również, nie przysłonisz prawdy uśmiechem. Słowa piosenki dotyczą zarówno modela, jak i Ciebie, jako fotografa, dlatego warto nauczyć się prostych technik szybko zmieniających wasze relacje.



Czy kiedykolwiek nagabywał cię natarczywy sprzedawca w sklepie lub agent ubezpieczeniowy, namawiając na zakup ubezpieczenia, którego nie potrzebujesz? Chcąc być uprzejmy/a wysłuchałeś ich do końca, a kiedy odmówiłeś, zaczęli mówić o opcjach, zniżkach, okazjach. Tak samo, jak ty wtedy, może czuć się w trakcie sesji zdjęciowej twój model czy modelka, jeśli nie zdobyłeś ich zaufania, uwagi i sympatii. 

Nauka pracy z modelem zajmuje dużo czasu - czasem wiele lat. Dobre porady i dużo praktyki mogą znacznie ten okres skrócić. Oto 25 pożytecznych porad:

  • Choć rozmowa zbliża i umożliwia współpracę, to raczej słuchaj, zamiast zbyt wiele mówić. Pozwól, żeby inni byli sobą, a to umożliwi twoja uwaga i umiejętność słuchania.

  • Można słuchać kogoś w milczeniu. Ale w fotografii portretowej brak komunikacji też nie jest dobry. Czasem bywa tak: im więcej się starasz, tym gorszy jest efekt tych starań.
    Twój model stara się dowiedzieć, co dzieje się po drugiej stronie obiektywu – komentuj swoją pracę w jasny, komunikatywny sposób. Pokaż, że się starasz i że wszystko przebiega dobrze.

  • Uśmiech i miły gest bywa dobrym językiem komunikacji w pracy fotografa.

  • Używaj często imienia modela – imię jest zawsze miłym słowem.

  • Zadawaj odpowiednie pytania, takie, które nie spowodują zakłopotania czy negatywnych emocji – nie naruszaj prywatności, choć ludzie lubią mówić o sobie, po prostu pozwól im wyznaczać granice.

  • Bądź sobą – nikt inny nie jest Tobą - to jedyne miejsce zarezerwowane wyłącznie dla ciebie.

  • Bądź w pełni przygotowany do pracy, zanim ją zaczniesz – przestawianie świateł, poprawianie tła, mierzenie światła na planie bywa irytujące dla modela. To jego czas, a nie twojego sprzętu.

  • Musisz wiedzieć jak pozować, dobrze przećwiczyć pozowanie z przyjaciółmi czy z bliskimi.

  • Powinieneś wiedzieć, co chcesz osiągnąć i wyznaczyć drogę do osiągnięcia celu.

  • Nie zadowalaj się kompromisem, każdy kompromis będzie wiązał się z późniejszym niezadowoleniem modela i twoim.

  • Model oczekuje czytelnych komend pozowania, nie lubi poleceń w stylu „zmień pozę”.

  • Nie używaj komend kierunków „lewo i prawo” – to może powodować konsternację.
    Sue Backer z Kramers Photo wskazywała ustawione wcześniej przedmioty za planem i mówiła: „zwróć głowę w kierunku palmy, spojrzyj na żółtą papugę”, „na stoliku leży książka – pokaż ją twoim podbródkiem” „Spojrzyj na Jacka, jest przystojny, prawda? (Jack na przykład asystował, trzymając przenośny flesz wąskostrumieniowy) - praca Sue wymagała obszernego studio, ale dla chcącego nic trudnego, nawet w małym pomieszczeniu możemy pracować podobnie.

  • Zanim zaczniesz fotografować, wyjaśnij, co chcesz osiągnąć, pokaż zdjęcia referencyjne. Wykonaj szybką sesję próbną. Kiedy zobaczysz postęp, powiedz o tym i przystąp do fotografowania.

  • Staraj się nie dotykać modela, nawet jeśli to osoba bardzo bliska.

  • Nie trać cierpliwości.

  • Nie podnoś głosu.

  • Bądź zawsze zadowolony.

  • Używaj słów „dobrze”, „fajnie”, „ciekawe”, „interesujące”.

  • Pytaj o samopoczucie, zmęczenie, pozwól odpocząć, rób przerwy.

  • Nie wypowiadaj słowa „NIE”, a już nigdy „NIEEE”!

  • Konfucjusz powiedział „kiedy słyszę – zapominam, kiedy widzę – pamiętam”. Podążając za jego nauką, można mówić obrazowo używając min i gestykulacji.

  • Doskonałym sposobem zaprezentowania trudnej pozy jest zamiana miejsc z modelem/modelką – czasem, kiedy model i fotograf są odmiennej płci, powstają zabawne sytuacje rozluźniające atmosferę (np.: pani fotograf pokazuje kulturyście pozę
    „macho”, lub pan fotograf prezentuje modelce rozmarzone oczy, czy układ nóg).

  • Fotograf to sługa, a nie PAN – zobaczcie, jak pracują najlepsi w tej branży w USA – szacunek, przywitanie, komplement, czasem pocałunek w rękę w czasie sesji, uściśnięcie dłoni z uśmiechem, podziękowanie w miłych słowach.

  • Najlepsi w branży nie spieszą się, choć zleceniodawcy płacą dziesiątki tysięcy dolarów za sesję. Tam pieniądze się nie liczą – to sposób życia, czasem sztuka.

    Tekst/zdjęcia: Andrzej Wojtek Dworaczek


 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Czytaj więcej

Wystawa "Fallin…

Lookout Gallery zaprasza na indywidualną wystawę nowego projektu Przemka Dzienisa,...

Konsultacje fotograf…

Stowarzyszenie Fotograficzne FotoBzik, Galeria Pauza (Kraków) oraz mecenasi Akademia Nikona...

Fujifilm X-M1 - rece…

Fujifilm X-M1 to trzeci model z popularnej serii X, bezlusterkowców...

Zdjęcia

Forum

Sylwetki

Marta Zielińska

"Maluję i fotografuję. Łączę obie pasje, bo obie polegają na interpretacji otaczającego świata."   ...

Robert A. Mason

Robert A. Mason

"Fotograf-amator, amator fotografii. Fotografuję wszystko co mi się podoba, jeszcze częściej robię z...

Marcin Pycha

Marcin Pycha

"Fotografia interesowała mnie odkąd pamiętam i pomimo wielu innych zainteresowań zawsze towarzyszy...

Reklamy Google