Recenzje

Fujifilm X100s - recenzja redakcyjna

Ocena użytkowników:  / 24
SłabyŚwietny 

W końcu pojawił się na rynku długo oczekiwany następca Fujifilm X100 podziwianego za stylistykę i ergonomię oraz jakość zdjęć. Pomimo wielu usprawnień i wprowadzonych zmian, wizualnie trudno odróżnić oba aparaty od siebie. Jedyną różnicą wpadającą w oko jest litera „S” na przedniej ściance obudowy. „S” jak „speedy”, bo główną cechą wyróżniającą nowy X100s od poprzednika jest znacznie poprawiona szybkość pracy.

 

 

Fujifilm Corporation odrobiło dobrze kolejną lekcję, wsłuchując się uważnie w uwagi użytkowników modelu X100. Jak twierdzi producent, liczba poprawek przekracza siedemdziesiąt.

Wśród nich jest nowa, 16.3 megapikselowa matryca APS-C X-Trans CMOS II , nowy procesor obrazu EXR II, hybrydowy „phase-detection” autofokus, szybkość serii zdjęć do 6 klatek/sek., wybór pola ostrości (tak ważny przy pracy ze statywem), wysokiej rozdzielczości (2.35 mln punktów) elektroniczny wizjer (EVF), cyfrowo dzielony fragment obrazu dla dokładnego manualnego nastawiania ostrości, artystyczne filtry i nagrywanie filmów w jakości Full HD 60 klatek/sek.

Liczne funkcje fotografowania wraz z nową matrycą i znakomitym 23mm/f2 obiektywem czynią z X100s najbardziej zaawansowanym aparatem Fujifilm na chwilę obecną.

Estetyka
Aparat wykonany jest w stylu retro, przypominającym słynne Rangefindery Leica czy Contaxy z lat 50-60. Fujifilm również posiada bogate tradycje w tym segmencie (np. pożądana przez polskich fotografów tamtych lat Fujica v2. GR, a w latach 90-tych na zamówienie firmy Hasselblad Fujifilm produkowało przepiękne Rangefindery Panorama Fujifilm TX-1, do dziś poszukiwane z powodu fantastycznej jakości wykonywanych nimi zdjęć).


X100s wyróżnia się estetyką wykonania i bardzo ładnym designem podkreślającym solidność produktu, poprzez zastosowanie matowego metalu i kontrastującej z nim „przeciwpoślizgowej” estetycznej czarnej okładziny.


Ergonomia i funkcjonalność
1
- Praca w pozycji pionowej umożliwia dobry kontakt z czołem, dzięki czemu aparat jest stabilniejszy podczas fotografowania.
2 - Spust migawki w tej pozycji dostępny jest dla kciuka.

Aparat trzyma się w dłoni stabilnie pomimo niewielkiego gripa. Używając obu rąk, mamy intuicyjny dostęp do najczęściej stosowanych funkcji.



3
– w pozycji horyzontalnej spust migawki dostępny jest dla palca wskazującego lub środkowego.



4 – przełącznik wizjera jest dostępny intuicyjnie.



5 – manualna zmiana ostrości nie stanowi problemu – pierścień jest wystarczająco wygodny.



6 – korekta ekspozycji od +2 do -2 znajduje się pod kciukiem.



7 – również kciukiem bez trudu zmieniamy czas ekspozycji.


Opisane wyżej czynności możemy wykonywać bez odrywania aparatu od oka, a wykonywane zmiany wyświetlane są wewnątrz wizjera. W połączeniu z szybkim nastawianiem ostrości taka obsługa czyni X100s bardzo szybkim i łatwym w obsłudze aparatem.

8 – szybkie menu Q dostępne pod kciukiem.



9 – dostęp do głównego menu – przycisk w środku koła



10 – przełącznik wyboru funkcji dla menu i Q posiadający również funkcję przybliżenia pola ostrości.



11 i 12 – czujniki optyczne automatycznie aktywują pole informacyjne wizjera.



13 – zmiana czasu pracy migawki na dużym pokrętle.



14 - pokrętło korekty ekspozycji.



15 – (pod palcem) przycisk Fn również usytuowany jest w wystarczającej odległości od spustu migawki i od pokrętła korekty ekspozycji.



16 – zmiana pozycji funkcji ustawiania ostrości jest na boku obudowy po lewej stronie – po stronie przeciwnej znajdują się kontakty mini USB i HDMI przyktyte klapką.



17 – karta pamięci znajduje się w spodzie aparatu podobnie jak i bateria (18)



 

Dobre usytuowanie pokręteł ułatwia nauczenie się użytkowania bez odrywania oka od wizjera. Spust migawki jest usytuowany dokładnie pod palcem wskazującym, a najczęściej używane pokrętło korekty naświetlenia znajduje się pod kciukiem prawej ręki.
Również kciukiem można zmieniać czas naświetlania i przełącznik pozycji menu, a pod palcem środkowym prawej ręki znajduje się przełącznik pozycji wizjera.
Lewa dłoń podtrzymuje aparat, a wypusty na pierścieniu obiektywu służące do zmiany przysłony umożliwiają szybką obsługę nawet kciukiem lewej ręki, choć wygodniej jest zmienić pozycję dłoni i zmieniać przysłonę od spodu. Wszelkie wykonywane zmiany ustawień są wyświetlane w wizjerze.
Pomimo tak wielu pozycji zatrudnienia kciuka prawej dłoni, osoba leworęczna nie narzekała na ergonomię, podsumowując swoją opinię w następujących słowach: „można się szybko przyzwyczaić – jest lepiej niż w lustrzankach”.
Moje zastrzeżenia budzi jedynie usytuowanie wewnętrznego gwintu do mocowania statywu zbyt blisko klapki pod którą znajduje się karta pamięci i bateria.

Poniżej znajdują się ilustracje opisujące elementy sterownia usytuowane na obudowie aparatu.

Front:

A – korekta ekspozycji
B – spust migawki
C – pokrętło zmiany czasu naświetlania
D – okno wizjera optycznego OVF – wewnątrz znajduje się również wizjer elektroniczny EVF uruchamiany dźwignią J
E – przełącznik autofokusu S i C na manualny M
F – lampa błyskowa
G – pierścień ręcznego ustawiania ostrości
H – dioda autofokusu
J – przełącznik wizjera optycznego na elektroniczny
K – pierścień przysłony z wygodnym wypustem dla łatwiejszej obsługi
M – mikrofony stereo lewy i prawy


Tył:

I – korekta dioptrii wizjera
R – przełącznik dla menu (prawa i lewa pozycja) oraz przycisk dla powiększenia pola ostrości
AL – blokada ostrości i ekspozycji
T – koło wyboru pozycji w menu i jednocześnie przycisk krzyżowy dla funkcji; makro, kosza, rodzaju pracy flesza i wyboru balansu bieli
S – menu główne i przycisk OK dla zatwierdzenia wyboru wybranej funkcji
Q – szybkie menu
DB – "powrót" i wybór wyświetlanych danych na ekranie lcd lub w wizjerze
W – podgląd zdjęć/filmu
Z – wybór rodzaju pomiaru ekspozycji
U – rodzaj zapisu; zdjęcia, serie, "braketingi", film i panorama
Y – wybór podglądu


Panel boczny:

I – regulacja dioptrii wizjera
E – przełącznik autofokusu: S (pojedynczy), C (praca kontynuująca) i manualny M
G – pierścień ręcznego ustawiania ostrości


Widok od góry:

K – pierścień przysłony z wygodnym wypustem dla łatwiejszej obsługi
G – pierścień ręcznego ustawiania ostrości
J – przełącznik wizjera optycznego na elektroniczny i z powrotem
N – włącznik aparatu
O – "Fn" przycisk szybkiego wyboru zadanej mu funkcji np.: zmiana ISO lub filmowanie
P – gorąca stopka dla zewnętrznej lampy błyskowej

 

Szybkość AF
Pomimo wolnej pracy AF większość użytkowników starszego modelu X100 pokochała swój aparat za stylowy design, wysoką jakość zdjęć, łatwość pracy i doskonały wizjer.
Wprowadzenie czujników przesunięcia fazy obrazu w matrycę nowego modelu poprawiło jednak szybkość nastawiania ostrości co najmniej dwukrotnie, poprawiając jednocześnie precyzję pracy autofokusu.
Poniżej zdjęcie przelatującego szybko samolotu - proszę zwrócić uwagę, że używany obiektyw to szeroki kąt (35mm), więc samolot znajdował się znacznie bliżej, niż wynika to ze zdjęcia i przelot nad głową trwał zaledwie sekundę - jeszcze mniej czasu miał X100s na zadziałanie AF.

W słabym oświetleniu nastawianie ostrości wspomagane jest bardzo jasną diodą oświetlającą pole pomiarowe.

 

Technologia
Szybkość zapisu zdjęć.
Aby docenić wyraźną różnicę pracy nowego procesora zarządzającego funkcjami aparatu i zapisem zdjęć trzeba posiadać szybką kartę SD. Wykonując nawet serię zdjęć zapis na kartę jest niemal natychmiastowy.

Nowy sensor X-trans.
Dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym pomimo zwiększenia ilości pikseli sensora z 12 do 16 milionów, udało się utrzymać jego wysoką czułość. X-trans jest specyficznym sensorem odbiegającym od tradycyjnych rozwiązań, które wykorzystują niskoprzepustowe filtry Bayera, osłabiające ostrość zdjęć. Dzięki zmianom konstrukcji matrycy udało się uzyskać bardzo wysoką rozdzielczość obrazu dorównującą dwukrotnie większym matrycom pełnoklatkowym.
Jednakże ostrość zdjęć to nie wszystko. To co irytuje w fotografii cyfrowej, to wygląd cyfrowego zaszumienia w przypadku zdjęć wykonywanych w złych warunkach oświetleniowych. Dotychczas ziarno szumów było brzydkie, „matematyczne”, różne w zależności od siły naświetlenia poszczególnych partii obrazu, pogłębiając nieładną strukturę w najciemniejszych miejscach. Czasami widoczne także były równoległe pasy zaszumienia pochodzące z wad samego sensora z filtrem Bayera. Tymczasem tradycyjny film fotograficzny posiadał budowę ziarna obrazu przypominającą piasek. Dzięki wprowadzonym zmianom w układzie pikseli RGGB nowy sensor X-trans potrafi korzystnie zmienić wygląd zaszumienia niedoświetlonych zdjęć oraz tych wykonanych na skrajnie wysokich wartościach ISO. Wreszcie cyfrowe szumy na zdjęciach przypominają przyjemną dla oka strukturę ziarna filmów fotograficznych, szczególnie kiedy konwertujemy nasze obrazy do czarno-białych.

Duży zakres tonalny (DR).
Zakres tonalny – czyli jakość świateł i cieni na pojedynczym zdjęciu wydaje się być znakomita. Sensory i elektronika aparatów są coraz lepsze pod tym względem. W moim osobistym odczuciu po obejrzeniu kilku zdjęć wykonanych w tych samych warunkach dwoma różnymi aparatami,  zakres tonalny zdjęć z X100s dorównuje najlepszym sensorom produkowanym obecnie.
Zakres tonalny spada wraz ze wzrostem ISO i zawsze jest najlepszy na czułości natywnej matrycy, często zapomina się jednak o wpływie obiektywu na DR. W przypadku obiektywów posiadających niski kontrast światła ulegają spłaszczeniu, a cienie są doświetlane przez odbicia między-soczewkowe.
Myślę, że duży wpływ na znakomity DR Fujifilm X-100s ma fantastyczna jakość stałoogniskowego obiektywu i skuteczność powłok przeciwodblaskowych soczewek. Mając na uwadze ten obiektyw, uznałem, że prezentacja (wykonanego w warunkach amatorskich) porównania DR z różnych aparatów mija się z celem.

OVF/EVF.
Lustrzanki mają niewątpliwą zaletę w porównaniu z większością kompaktów. Obserwowany obraz poprzez lustro w wizjerze nie jest zniekształcony elektroniką aparatu i widzimy fotografowaną scenę niemal tak samo jak gołym okiem. Właśnie z tego powodu wielu użytkowników wybiera kompakty z optycznym wizjerem. Są jeszcze inne zalety optycznych wizjerów – aparat trzymamy bardziej stabilnie opierając go o twarz, a obserwując obraz w słabym oświetleniu dostrzegamy więcej detali. Dwa tygodnie intensywnego użytkowania X100s doprowadziły do zaskakującej zmiany moich poglądów – zacząłem powszechnie używać przełącznika wizjera z elektronicznego obrazu na optyczny i z powrotem. Mogłem podglądać kadr, ekspozycję i balans bieli jednym przyciskiem środkowego palca. Inną zaletą podglądu elektronicznego jest możliwość podejrzenia wykonanego zdjęcia bez odrywania oczu od wizjera.

Ręczne ustawianie ostrości – dalmierz klinowy „Digital Split Image”.
Tutaj również czeka na nas czeka niespodzianka. Kiedyś w lustrzankach analogowych stosowano dalmierz klinowy umieszczony w centrum matówki. Kiedy ostrość była nastawiona prawidłowo, klin znikał z pola widzenia, a w przypadku złego ustawienia w środku pola widzenia ukazywał się wyraźnie podzielony na dwie połówki obraz. Wadą tego systemu była konieczność umieszczenia krawędzi lub linii w polu pomiaru, jedna zalety dokładnego ustawiania przeważały tą niedogodność.
W X100s celem bardzo precyzyjnego nastawiania ostrości na wybrany przedmiot planu zdjęciowego wykorzystano ten wypróbowany przed laty pomysł przekazując rolę klinów optycznych wybranym pikselom. Tak powstał „Digital Split Image”. Kiedy fotografujemy sceny wieloplanowe, ciemne, powierzchnie szklane lub wypełnione dużą ilością przedmiotów, funkcja ta działa znakomicie, a ustawienie ostrości po nabraniu wprawy zajmuje niecałą sekundę.

Zmora fotografów – zaszumienie na wysokim ISO.
Jedną z głównych przyczyn, dla których reporterzy czy fotografowie ślubów kupowali kosztowne lustrzanki pełnoklatkowe, była potrzeba fotografowania w ciemnych miejscach bez użycia lamp błyskowych. Takie zdjęcia przekazują oglądającym nastrój otoczenia wypełnionego jedynie naturalnym światłem.
Przepowiadano nawet, że kiedy spadnie cena matryc pełnoklatkowych, nikt nie kupi aparatu z matrycą formatu APS-C lub 4/3. Tymczasem ukazały się lekkie aparaty bezusterkowe, a czułość ich matryc wzrosła nawet kilkukrotnie. Ponownie przepowiednie nie spełniły się.
X100s umożliwia fotografowanie bez wyraźnych szumów na czułości ISO 1600, a nawet ISO 3200. Najciekawiej wygląda porównanie jakości wysokoczułych zdjęć zapisanych w RAW pomiędzy najnowszymi lustrzankami (z 2012 roku) a X100s. Te z nowej matrycy X-trans są mniej ziarniste aż do czułości 6400 ISO! Ostrość odwzorowania detali wskazuje na brak użycia filtra NR na zapisie w RAW, jednak gładkość ciemnych partii zdjęć podpowiada coś innego. To wydaje się nieprawdopodobne, ale ten niewielki aparat ma mniejsze szumy na ISO 3200 i na 6400, niż moja nowa pełnoklatkowa lustrzanka. Imponujące osiągnięcie.
To nie wszystko – jakość obrazu, czyli ostrość odwzorowania szczegółów, skala tonalna i jakość barw przy wysokich czułościach jest bardzo dobra.

JPEG
Obróbka plików RAW w komputerze pochłania sporo czasu. Ma jednak pewne zalety, z których najważniejszą jest możliwość zmiany balansu bieli bez ryzyka „crossover” czyli zakłócenia kontrastu w kanałach RGB. Wykonanie poprawnej korekty balansu bieli na źle ustawionym WB, na zdjęciach wykonanych w formacie JPEG, jest czasem niemożliwe. Nawet stosując skomplikowane zabiegi na poszczególnych kanałach barwnych nie osiągniemy dobrych zdjęć.
Jednak JPEG jest powszechnie stosowany z uwagi na oszczędność czasu. Jakość prawidłowo wykonanego zdjęcia w formacie JPEG nie odbiega wyraźnie od zapisu RAW jeśli dobrze ustawimy WB i wykorzystamy programy optymalizujące obraz. Jest jeszcze jeden warunek - procesory aparatów cyfrowych nie zawsze dobrze przetwarzają obraz do formatu JPEG. Z drugiej strony podczas przetwarzania RAW w komputerze, nie każdy konwerter graficzny (np. ACR) potrafi dobrze przetworzyć ten rodzaj zapisu do pliku roboczego (np. DNG) i następnie do formatu użytkowego: JPEG, lub TIF.
Jakość OOC JPEG X100s jest tak dobra, że trudno zauważyć różnice pomiędzy RAW i JPEG, więc chętniej fotografowałem w ustawieniu zapisu zdjęć w formacie JPG.


Testy ISO
Portret studyjny
Color shift (ucieczka koloru) towarzyszący wzrostowi ustawienia ISO jest niewielki w porównaniu z innymi matrycami i to chyba najmniejsze zniekształcenie koloru jakie do tej pory widziałem. Rewelacyjny jest rezultat na ISO3200 i na ISO6400(link na zdjęciu). Aby otrzymać najbardziej wiarygodny rezultat testu ustawiłem redukcję szumów na "-2". To najniższa wartość. Zdjęcia testowe nie są korygowane, a WB ustawiony na 5000K - światło dzienne. Lekka czerwona poświata wynika z mojego dyfuzora-softboxa. Lampa aparatu była wyłączona.



Ciekawy efekt powstał w wykorzystaniu trybu: film Velvia. Wydawałoby się że tak duży kontrast i obniżenie udziału barwy żółtej nie jest wskazane do jakiegokolwiek portretu. Zdjęcia bez korekty i kadrowania:





Testowanie ISO - zdjęcia z dużego wnętrza (Kościół "na Skałce") - oświetlenie mieszane z przewagą skąpego światła dziennego wpadającego przez frontowy witraż:






Testy z zewnątrz - zdjęcia nocne wykonane na pełnym otworze przysłony f2:


Wydaje się, że RAW również ma niewielki NR (redukcję szumów), co widać na ISO 6400, ale strata ostrości w stosunku do zdjęć wykonanych na niskim ISO jest bardzo niewielka, za to zachowanie koloru znakomite.

Makro -  “down-sample” wykonany w Photoshop bez jakiegokolwiek manipulowania zdjęciem poza kadrowaniem - paski są wykadrowane ze środka zdjęć:


W przypadku zdjęć makro, istotna jest jakość zdjęć na mocno przymkniętej przysłonie do wartości f11 lub 16. Fujifilm wprowadził własne rozwiązanie niwelujące znacznie spadek jakości spowodowaną dyfrakcyjnym załamaniem światła na krawędziach listków przysłony, co poprawiło ostrość na wspomnianych wartościach przysłon (f11 i f16).


Zdjęcia testowe wykonane w warunkach studyjnych:



Po kliknięciu w miniaturę poniżej uzyskamy dostęp do obrazu w pełnym rozmiarze.

    

ISO 100                               ISO 200                               ISO 400

    

 ISO  800                             ISO 1600                              ISO 3200

    

ISO 6400                             ISO 12800                           ISO 25600

Flitry artystyczne:
Velvia - zrównoważony



Wysoka tonacja



Toy camera - aparat zabawka



Sepia



Negatyw Provia - Hi



Soft - zmiękczony



Pop - kolor



Low-key



Miniatura (efekt tego filtra wymaga fotografowania motywów pod kątem)



Low-key - Astia



Czarno-biały



Czarno-biały z czerwonym



Czarno-biały z niebieskim



Format kwadratowy



Format TV - 16x9



Galeria zdjęć


   
  
  
  
  
    
   
   



Podsumowanie
Aparat Fujifilm X100 i opisywany tutaj X100s dzięki wysokim walorom estetycznym oraz jakości wykonania znajdują swoje miejsce wśród „biżuterii użytkowej”. Można je ujrzeć w ofertach czasopism dla wymagających klientów, w towarzystwie takich wyrobów jak szwajcarskie zegarki, aparaty Leica czy luksusowe telefony komórkowe Obok bardzo atrakcyjnego designu, X100s to szybki, ergonomiczny aparat cyfrowy wykonujący zdjęcia profesjonalnej jakości.

Zalety:

  • Atrakcyjny wygląd.

  • Znacznie szybszy od swojego poprzednika X100.

  • Przemyślana ergonomia – przyciski i pokrętła usytuowane wzorowo.

  • Doskonała jakość JPEG.

  • Dobre rezultaty w świetle mieszanym.

  • Bardzo niskie szumy na wysokich czułościach (najniższe szumy w segmencie matryc formatu AP-S na czas tej publikacji).

  • Bardzo dobra automatyka ekspozycji i balansu bieli.

  • Bardzo wysoka jakość zdjęć nawet na wysokich ustawieniach ISO.

  • Najprawdopodobniej najsilniejsza w segmencie wbudowana w aparat lampa błyskowa.

  • Świetna matryca, produkująca zdjęcia zbliżone charakterystyką do najlepszych flimów negatywowych i pozytywowych.

  • Elektroniczny podgląd z szybkim przełącznikiem na optyczny- umożliwia wizualną kontrolę wykonywanego zdjęcia bez odrywania oka od wizjera.

  • Funkcja szybkie menu - „Q” znacznie zwiększa prędkość zmiany parametrów wykonywanych zdjęć.

  • Wbudowana poziomica elektroniczna.

  • Poprzez przycisk „drive” szybki dostęp do dużej ilość „braketingów” umożliwiających wykonywanie krótkich serii zdjęć w których każde posiada inne parametry.

  • Cicha praca migawki.

  • Doskonały obiektyw i zoptymalizowana do niego matryca.

  • Wbudowany filtr neutralny zwiększa zakres prawidłowej ekspozycji bardzo jasnych scen o 3EV oraz umożliwia wykorzystanie płytkiej głębi ostrości dla separacji obiektów od tła.

  • Bardzo dobra dynamika świateł i cieni.

  • Precyzyjny autofokus i wygodna praca z manualnym nastawianiem ostrości dzięki powiększeniu pola pomiaru i klinowemu dzieleniu obrazu.

  • Wysoka ostrość zdjęć makro (znakomity obietkyw).

     

Wady:

  • Utrudniona praca autofokusu w słabym świetle.

 
Komu polecamy ten aparat?

  • Fotografującym rozczarowanych jakością zdjęć z kompaktów (i nie tylko), w słabszych warunkach oświetleniowych.

  • Dla fotoreporterów jako solidny, ale lekki backup.

  • Fotografom ślubnym w miejsce kosztownego obiektywu 35mm – szczególnie do kościoła, gdzie wymagana jest cisza, dyskrecja i gdzie są na ogół trudne warunki oświetleniowe, a zdjęcia powinny być wysokiej jakości.

  • Osobom przywiązującym wagę do pięknych gadżetów o wysokiej jakości.

 

Osobiste sugestie:

  • Aparat jest wyposażony w solidną i ładną przykrywkę obiektywu, jednak można ją łatwo zgubić, ponieważ nie posiada zaczepu choćby na nitkę umożliwiającą przyczepienie do paska aparatu.

  • Problem stanowi lokacja gwintu statywu, ponieważ znajduje się zbyt blisko pokrywy baterii i karty SD. W przypadku używania statywu trzeba aparat wymontować z jego płytki, aby wymienić kartę czy baterię.

  • W środku pokrętła kompensacji ekspozycji „+/-” mógłby znajdować się przycisk zerujący – testując aparat, często w pośpiechu, zapominałem o ustawionej wcześniej korekcie.

 

Moja opinia:

Obecnie (początek 2013) X100s jest najlepszym aparatem w ofercie producenta Fujifilm. Dobre rozplanowanie pokręteł i przycisków sprawia, że już po kilku dniach użytkowania kontrola nad różnorodnymi funkcjami fotografowania jest bardzo łatwa i szybka, nawet bez odrywania oka od wizjera. Na szczególną uwagę zasługuje bardzo szybkie przełączanie z wizjera optycznego na elektroniczny, w którym w ciągu sekundy możemy uzyskać podgląd barwy i kompozycji zdjęcia. Aparat sprawia wrażenie bardzo solidnego, a przy tym w mojej opinii jest wyjątkowo ładny i ma ciekawą stylistykę. Ogólnie wystawiam bardzo wysoką ocenę za ten interesujący produkt.













Specyfikacja techniczna aparatu:

Producent   

Fujifilm

Model   

Finepix X100s

Data premiery   

 7.01.2013 r.

Efektywna liczba pikseli   

16.3  milionów pikseli

Rozdzielczość zdjęć   

L: <4:3> 4608 × 3456
L: <3:2> 4608 ×3072
L: <16:9> 4608×2592
M: <4:3> 3264 × 2448
M: <3:2> 3264 × 2176
M: <16:9> 3264×1840
S: <4:3> 2304× 1728
S: <3:2> 2304 × 1536
S: <16:9> 1920×1080
Motion Panorama
360° Pionowo 11520 x 1624 Poziomo 11520 x 1080
180° Pionowo 5760 x 1624 Poziomo 5760 x 1080
120° Pionowo 3840 x 1624 Poziomo 3840 x 1080

Sensor obrazu   

23,6mm × 15,8mm (APS-C) Sensor X-Trans CMOS II z filtrem barw podstawowych bez filtra optycznego niskoprzepustowego

Format zapisu   

JPEG (Exif Ver 2.3),
RAW (Format RAF), RAW+JPEG
(Reguła systemu plików dla aparatów fotograficznych (DCF) / kompatybilność z DPOF)

Czułość ISO   

AUTO (Kontrolowana do wartości  ISO6400)
Odpowiednik czułości ISO 200 - 6400 (Standardowa Czułość Wyjściowa)
Rozszerzona czułość wyjściowa, odpowiednik wartości ISO 100, 12800 oraz 25600

Czasy migawki   

(Tryb P) 1/4 sek. do 1/4000 sek.,  (Wszystkie inne tryby) 30 sek. do 1/4000 sek.   
Tryb B (maks. 60min.)
1/4000 sek. przy przysłonie F8 lub mniejszym otworze

Obiektyw   

Stałoogniskowy obiektyw Fujinon 23mm F2, (ekwiwalent ogniskowej 35mm) 6 grup 8 soczewek (w układzie 1 formowana soczewka asferyczna)
F2-F16 zmiana w krokach co 1/3 EV (kontrolowane 9-lamelkową diafragmą)

Zoom optyczny   

-

Zoom cyfrowy   

-

Stabilizacja obrazu   

-

Odległość ustawiania ostrości   

Normalny : Około 50cm / 1.6 in. Do nieskończoności
Makro: Około 10cm - 2.0m / 3.9 in.- 6.6 in.

Tryby ustawiania ostrości   

Tryby: Pojedynczy AF / Ciągły AF / MF
Typ: Inteligentny Hybrydowy AF(TTL AF oparty o detekcję kontrastu/TTL AF oparty o detekcję różnic fazowych), dostępna lampka wspomagająca AF. Wybór ramki AF: Obszar / Multi

Kontrola ekspozycji   

Pomiar TTL 256 strefowy

Tryby ekspozycji   

Programowana automatyczna ekspozycja, Automatyka z priorytetem migawki, Automatyka z priorytetem przysłony, Manualna ekspozycja

Kompensacja ekspozycji   

-2.0EV-+2.0EV w krokach co 1/3 EV

Balans bieli   

Automatyczne rozpoznawanie sceny
Zaprogramowane ustawienia: Ładna pogoda, Cień, Światło jarzeniowe (Dzienne), Światło jarzeniowe (Ciepłe białe),
Światło jarzeniowe (Zimne białe), Światło żarówek, sceny podwodne, Ustawienie własne, Wybór temperatury barwowej

Tryby fotografowania   

-

Zdjęcia seryjne   

Około 6.0 kadrów na sekundę (JPEG: maks. 31 zdjęć, RAW/RAW+JPEG: maks. 9 zdjęć)
Około 3.0 kadrów na sekundę (JPEG: maks. 44 zdjęć, RAW/RAW+JPEG: maks. 9 zdjęć)

Samowyzwalacz   

Około 10sek. / 2sek. opóźnienia w wyzwoleniu migawki

Lampa błyskowa   

Błysk automatyczny (Super Inteligentna Lampa Błyskowa)
Efektywny zakres działania: ( ISO 1600)
około 50 cm – 9 m / 1.6 ft. – 29.5. ft.

Tryby pracy lampy błyskowej   

Eliminowanie czerwonych oczu wyłączone: Auto, Błysk dopełniający, Wyłączenie błysku, Synchronizacja z długimi czasami migawki, Synchronizacja na drugą kurtynę migawki, Sterowanie
Eliminowanie czerwonych oczu włączone: Automatyka z redukcją czerwonych oczu, Redukcja czerwonych oczu i błysk dopełniający, Wyłączenie błysku, Redukcja czerwonych oczu i Synchronizacja z długimi czasami migawki, Redukcja czerwonych oczu i Synchronizacja na drugą kurtynę migawki, Sterowanie

Gorąca stopka   

Tak

Wizjer   

Hybrydowy celownik:
Celownik optyczny - Celownik typu odwróconej lunety Galileusza z elektronicznym wyświetlaniem jasnej ramki kadru.
Powiększenie: 0,5x
Pokrycie pola kadru: około 90%
Elektroniczny celownik - 0,48-cala, około 2,36 mln.-punktów, kolorowy ekran LCD
Pokrycie pola kadru: Około 100%
Zainstalowany sensor oka
Punkt oczny: Około 15 mm
Regulacja dioptrii: –2 – +1 m-1 (dpt)

Wyświetlacz LCD   

stały, 2.8 calowy, kolorowy TFT LCD o rozdzielczości 460 tys. punktów, 100% pola widzenia

Zapis wideo   

1920×1080 pix (Full HD) z szybkością 60 lub 30 kl./s i dźwiękiem stereo, do 36 Mbit/s

Funkcje fotografowania   

Wybór ustawień własnych użytkownika,  Tryb panoramy - Motion panorama, Przestrzeń barwowa, Symulacja filmu światłoczułego, Zaawansowany filtr, Wielokrotna ekspozycja, Automatyczne eliminowanie czerwonych oczu, Linie pomocnicze kadrowania, Pamięć liczby kadrów, Wyświetlanie histogramu, Podgląd głębi ostrości, Sprawdzanie ostrości, Oznaczanie wierzchołków ostrości, Cyfrowy Podział obrazu, Elektroniczna poziomnica, RAW                  

Funkcje odtwarzania   

Konwersja RAW, Obracanie obrazu, Asystent książki fotograficznej, Kasowanie wybranych kadrów, Wyszukiwanie obrazów, Odtwarzanie wielu kadrów (z mikro miniaturkami), Pokaz slajdów, Znaczniki ładowania, Ochrona przed kasowaniem, Kadrowanie, Zmiana rozmiaru, Panorama, Ulubione

Pozostałe funkcje   

PictBridge, Exif Print, 35 wersji językowych menu, Różnice czasowe, Tryb cichy

Nośnik danych   

Pamięć wewnętrzna   
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC

Złącza   

USB 2.0 High-Speed / Wejście mikrofonowe (tylko z przystawką mikrofonową MIC/ST1 sprzedawaną oddzielnie),
Złącze HDMI mini

Zasilanie   

Bateria litowo jonowa NP-95 (w komplecie z aparatem)

Wymiary   

126,5mm (szer.) x 74,4mm (wys.) x 53,9mm (gł.)

Waga   

Ok. 445g / 15,7 oz. (łącznie z baterią i kartą pamięci)
Ok. 405g /14,3 oz. (bez akcesoriów, baterii i karty pamięci)

Akcesoria w komplecie   

Bateria litowo jonowa  NP-95
Ładowarka baterii BC-65N
Pasek na ramię
Kabel USB dla aparatu X100
Zakrywka obiektywu
Metalowy zaczep do paska
Osłona ochronna
Narzędzie do dołączania zaczepów
CD-ROM
Instrukcja obsługi

Opcjonalne akcesoria   

Bateria litowo jonowa  NP-95
Ładowarka baterii BC-65N
Skórzany pokrowiec LC-X100S
Osłona przeciwsłoneczna LH-X100
Pierścień adaptera AR-X100
Lampy błyskowe mocowane na gorącej stopce EF-20, EF-42, EF-X20
Konwerter szerokokątny WCL-X100
Filtr ochronny PRF-49
Mikrofon stereofoniczny MIC-ST1



Tekst/zdjęcia: Andrzej Wojciech Dworaczek


Komentarze  

 
0 #2 L. Ajka 2013-09-15 16:19
To nie wada, cena wszedzie jednakowa. ;-)
Cytuj
 
 
+3 #1 cez 2013-04-19 17:03
Do wad zaliczyłbym jeszcze cenę ;-)
Cytuj
 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Czytaj więcej

FILM VIDEO FOTO 2014…

Już 27 marca, w łódzkim Expo rozpocznie się XVII edycja...

Epson L850 i L810 - …

Epson prezentuje sześciokolorowe drukarki fotograficzne A4 z systemem stałego zasilania...

CSI - wyłącznym dyst…

CSI autoryzowany dystrybutor marki SanDisk, a także dystrybutor wielu innych...

Zdjęcia

Forum

Sylwetki

Krzysiek Krawczyk

Krzysiek Krawczyk

"Wciąż jeszcze 2 lustrzanki, ale ponieważ polubiłem też "lekkość" X-ów to coraz częściej towarzyszą ...

Łukasz Szwejkowski

Łukasz Szwejkowski

"Fotograf amator wszystkiego czego się rusza i też nie."      

Marcin Pycha

Marcin Pycha

"Fotografia interesowała mnie odkąd pamiętam i pomimo wielu innych zainteresowań zawsze towarzyszy...

Reklamy Google