Recenzje

Fujifilm HS50 EXR - recenzja redakcyjna

Ocena użytkowników:  / 51
SłabyŚwietny 

Aparat fotograficzny Fujifilm HS50 EXR - nowość w ofercie japońskiego koncernu oferująca 42-krotny zoom (24mm do 1000mm) oraz zaawansowaną technologię EXR, znajduje się na czele listy kompaktów typu bridge w ofercie rynkowej firmy Fujifilm. Oferuje ultraszybki, hybrydowy autofokus, optyczną stabilizację, EXR CMOS II sensor, ISO od 100 do 3200 (podbijane do 12800) i 3-calowy obrotowy ekran LCD z 920 tys. pikseli.

 



Aparat jest obsługiwany przez półcalowy sensor EXR II i procesor obrazu o tej samej nazwie. Listę zastosowanych technologii uzupełnia filmowanie w Full HD 60 kl/s z nagrywaniem dźwięku stereo, wejście jack dla mikrofonu stereo ze sterowanym poziomem dźwięku, fotografowanie z prędkością 11 kl/s (przy maksymalnej rozdzielczości 6 kl/s), oraz możliwość zapisu zdjęć w formacie RAW. Pełną kontrolę nad ekspozycją uzupełniają: ręczny zoom, możliwość manualnego ustawiania ostrości pierścieniem obiektywu i zastosowanie stopki dla zewnętrznych lamp błyskowych z kontrolą TTL.

Jasny 3-calowy ekran LCD (920 tys. pkt.), który można ustawiać pod dowolnym kątem umożliwia fotografowanie samego siebie z podglądem - poprzez pełny obrót. Po jego zamknięciu włącza się elektroniczny wizjer optyczny wyposażony w czujnik zbliżeniowy. W jasnym (f/2.8 – f/5.6) obiektywie znajduje się wbudowany stabilizator obrazu i ruchomy zespół soczewek umożliwiający fotografowanie makro z odległości 1cm! To wszystko i jeszcze więcej obudowane jest w solidną obudowę.


Estetyka

Aparat wyglądem nie wyróżnia się szczególnie od konkurencji z tego samego segmentu. Na pierwszy rzut oka przypomina niewielką, amatorską lustrzankę DSLR. Taki kształt podyktowany jest ergonomią oraz wymiarami mega-zoomu. Duży grip pokryty estetyczną gumą stanowi przeciwwagę dla obiektywu.



Na uwagę zasługują zastosowane wysokiej jakości materiały. Projektanci zaokrąglili krawędzie i umieścili pokrętła i przyciski tak, aby pogodzić stylistykę bryły z wygodą użytkowania.

Rozmieszczenie elementów aparatu:

1 - spust migawki

2 - włącznik

3 - pokrętło wyboru różnych opcji menu i programów (główne)

4 - pokrętło programów fotografowania PASM

5 - mikrofony stereo

6 - dioda wspomagająca autofokus

7 - gwint zewnętrzny obiektywu do montowania filtrów

 

8 - pierścień zoom

9 - pierścień ręcznego nastawiania ostrości

10 - gniazdo HDMI

11 - gniazdo USB

 

12 - gniazdo mikrofonu

13 - przycisk aktywacji flesza

14 - przycisk powiększający obraz dla precyzyjnej kontroli pola ostrości

15 - przełącznik wyboru nastawiania ostrości (pojedynczy, ciągły oraz manualny)

16 - pokrętło korekty dioptrii dla wizjera

 

17 - wizjer

18 - czujnik aktywujący wizjer

19 - przełącznik ekran/wizjer

20 - dioda pracy zapisu

21 - blokada AF i AE

22 - przycisk aktywowania menu

23 - przycisk wyświetlania informacji o zdjęciu

24 - podgląd zdjęć/filmu

 

25 - przycisk wyboru lub funkcje lampy błyskowej

26 - przycisk wyboru lub samowyzwalacza

27 - przycisk wyboru lub funkcji makrofotografii

28 - przycisk wyboru lub kosz i funkcja fn służąca do zmiany parametrów w PASM

29 - nagrywanie filmów

30 - szybkie (uproszczone) menu

 

31 - gniazdo kart pamięci SD

32 - zaczep paska

33 - bagnet do zamocowania osłony (przeciw) słonecznej


Ergonomia

Niewątpliwie HS50 EXR jest ergonomiczny. Dzięki dużemu i wyprofilowanemu gripowi jest bardzo poręczny. Chociaż aparat nie jest lekki (800 gram) nie odczuwa się jego wagi.

W mojej ręce leży niemal doskonale, ale i osoby o mniejszych dłoniach nie miały krytycznych uwag w tym zakresie. Najważniejsze przyciski i pokrętła dokładnie wpasowują się pod palce.
Takie usytuowanie ułatwia ich używanie bez konieczności odrywania oka od wizjera. Spust migawki znajduje się dokładnie pod palcem wskazującym, a pokrętło korekty naświetlenia pod kciukiem prawej ręki. Do aparatu przykręciliśmy dużą szybkozłączkę statywu, która nie przeszkadza w pracy i umożliwia wymianę baterii bez jej demontażu.


Również kciukiem można zmieniać czas naświetlania i przełącznik pozycji menu.


Kiedy aparat mamy przy twarzy, wszelkie wykonywane zmiany ustawień są wyświetlane w wizjerze.

Lewa dłoń stabilizuje aparat, ale obsługuje również duży pierścień zoom otaczający obiektyw, a kiedy autofokus jest wyłączony, dostępny jest mniejszy pierścień ręcznego nastawiania ostrości.


Kciuk lewej ręki ma łatwy dostęp do przycisku uproszczonego menu “Q”, przycisku zmiany LCD/EVF...

...oraz pokrętła korekty dioptrii wizjera.


Również fotografowanie w pozycji wertykalnej umożliwia intuicyjny dostęp do przycisków i pokręteł zarówno przy korzystaniu z wizjera jak i LCD.


Operowanie dużym, obrotowym ekranem LCD jest wygodne dzięki zagłębieniom ułatwiającym otwieranie i odchylanie, a podtrzymywanie ekranu pomaga w stabilizacji aparatu w niektórych warunkach.


Palec wskazujący ma łatwy dostęp do włącznika...



...i spustu migawki, podczas, gdy lewa ręka łatwo operuje pierścieniem zoom obiektywu podtrzymując jednocześnie aparat.


Pokrętło główne, a poniżej pod palcem wskazującym, widzimy przyciski korekty ekspozycji “+/-” i włącznika zdjęć seryjnych oraz bracketingu. Duże pokrętło PASM oraz mniejsze, rowkowane służące do zmian parametrów, wykonane są z metalu.


Na uwagę zasługuje naprawdę dobre rozplanowanie tylnej ścianki. Jak można się domyślić wynika ono z doświadczeń firmy starającej się zunifikować "architekturę obsługi" we wszystkich swoich aparatach fotograficznych. Przyciski różnych funkcji  łatwo obsługuje kciuk prawej ręki.


Wizjer

EVF posiadający 1.44 mln punktów obrazowych jest usytuowany na środku, ponad ekranem LCD. Obraz w nim jest bardzo wyraźny, nawet w warunkach słabo oświetlonego planu zdjęciowego. Wyświetlane informacje o warunkach ekspozycji są czytelne i nie przeszkadzają w kompozycji, ponieważ litery, ikony i cyfry są półprzezroczyste.



Ekran LCD

920 tysięcy elementów tworzy jasny i ostry obraz. Ekran można odchylić w każdą stronę umożliwiając fotografowanie zarówno z pozycji naszych stóp, jak i z góry, tak wysoko, jak umożliwia to zasięg naszych ramion. Obracany ekran jest szczególnie przydatny podczas filmowania. Jasność jest regulowana lub automatyczna, poprzez zastosowanie trybu monitorowania światła słonecznego. Można przełączyć odświeżanie ekranu z 30 klatek/sek., do 60 klatek/sek., aby uzyskać lepszą płynność wyświetlanego obrazu, jednakże ten tryb pobiera więcej energii. Można również włączyć funkcję automatycznego obracania obrazu podczas podglądu zdjęć.



Intuicyjność obsługi

Już po minucie nawet laik może zacząć poprawnie fotografować. Wystarczy, że odszuka włącznik znajdujący się przy spuście migawki, ustawi na pokrętle na przykład funkcję EXR, przyłoży wizjer do oka i może rozpocząć fotografowanie. Autofokus jest tak szybki, że trudno zepsuć ostrość nawet osobie nerwowo naciskającej spust migawki. Dla bardziej doświadczonego użytkownika dotarcie do zaawansowanych funkcji nie stanowi problemu. Wszystkie są dobrze opisane. Wyświetlane na LCD menu zorganizowane jest w “strukturę drzewa”, aby łatwo docierać do konkretnej funkcji poprzez cztery przyciski wokół przełącznika “Menu/OK”. Bez aktywowania menu te same przyciski służą także do szybkiego wybierania trybu makro, flesza, elektronicznego zoom-u i samowyzwalacza. Przycisk funkcji podglądu usytuowano na dole.



Możliwości fotograficzne

Fujifilm twierdzi, że posiada aktualnie najszybszy autofokus, umożliwiający ustawienie ostrości w czasie 0.05 sekundy. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu w matrycy par pikseli wykorzystujących zjawisko przesunięcia fazy. W ten sposób procesor obrazowy otrzymuje informacje o kącie przesunięcia dwóch połówek obrazu będącego w “nieostrości” i przewiduje, gdzie znajduje się pozycja soczewek obiektywu, w której obraz jest ostry. Następnie, w ułamku sekundy, przestawia soczewki odpowiedzialne za nastawienie ostrości do przewidzianej pozycji. Takie nastawianie ostrości nazwano „Intelligent Hybrid AF system”.

Jestem przekonany, że do tej pory żaden z aparatów, które małem w ręku nie mógłby wykonać takiego ujęcia przy AF i na pojedynczej klatce. Poruszenie psa nie jest wynikiem nieostrości, ale dynamiki sceny - można to zaobserwować na równoległym planie trawy.

 

Dla podwojenia mocy obliczeniowej koniecznej dla obsługi wspomnianych technologii zastosowano procesor EXR drugiej generacji, oznaczony rzymską “II”. Skrócono również “start-up” - czyli gotowość aparatu do wykonania zdjęcia, do 0,5 sekundy. Podniesiono prędkość wykonywania zdjęć seryjnych do 11 kl./s lub przy pełnej rozdzielczości sensora do 6 kl./s.

Sensor HS50 EXR - 1/2cala 16MP EXR CMOS II pracuje na tej samej zasadzie jak poprzednik EXR. Umożliwia on zmianę porządku odczytu z pikseli, łącząc informację z większej grupy elementów światłoczułych. Oczywiście taki skondensowany odczyt wpływa na zmniejszenie rozdzielczości matrycy, ale wzrasta jej czułość na światło, a więc możemy fotografować na wyższych czułościach ISO przy mniejszym szumie cyfrowym zdjęć.

EXR CMOS II tworzy możliwość wyboru parametrów jakości pomiędzy wysoką ostrością (High Resolution), szeroką skalą zapisu dynamiki świateł i cieni (Wide Dynamic Range) - gdzie wykonuje niemal równocześnie dwa zdjęcia, łącząc je w jedno, oraz wysoką czułością ISO z obniżonymi szumami (High Sensitivity & Low Noise).

Nastawianie ostrości jest niemal natychmiastowe, podobnie jak i prędkość wykonywania pojedynczych klatek nie przekracza reklamowanego przez producenta czasu pół sekundy. Autofokus jest przy tym bardzo cichy, co jest ważne w miejscach, w których cisza lub dyskrecja jest pożądana.

Szybkość fotografowania spada wraz z zapełnianiem buforu pamięci, jednak dotyczy to tylko ustawień RAW+JPEG i to dopiero po wykonaniu siedmiu zdjęć.

Gdy wykonujemy zdjęcia w ostrym świetle słonecznym komponowanie obrazu może być utrudnione. Wtedy z pomocą przychodzi elektroniczny wizjer EVF.


Funkcje fotografowania

Aparat wyposażony jest w standardowe funkcje PASM oraz dodatkowe takie jak C-custom, oznaczające indywidualne zaprogramowanie funkcji fotografowania pod potrzeby fotografującego i inne. Dodatkowo dostępne są tryby EXR - najbardziej zaawansowanej, inteligentnej funkcji, gdzie wybrane priorytety fotografowania wspomagane są przez program optymizujący zdjęcia. Priorytety EXR to:

  • HR-ostrość, dla otrzymywania czystych, ostrych zdjęć.
  • BN-wysoka czułość z niskim szumem.
  • D-RNG- dynamic range, gdzie zakres skali tonanlej pomiędzy światłami a cieniami może być wybierany automatycznie od 100 do 1600%.

 

W HS50 EXR dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym, pomimo dużego zagęszczenia ilości pikseli do 16 milionów, udało się utrzymać niskie szumy na wysokich wartościach ISO. Nie należy jednak spodziewać się rewelacyjnego stosunku szumów do czułości ISO, z powodu małego rozmiaru sensora. Dzięki zmianom konstrukcji matrycy udało się uzyskać zmienną rozdzielczość obrazu, przez co mamy możliwość fotografowania w trudnych warunkach oświetleniowych, jednak kosztem utraty detali.
Ostrość zdjęć i małe szumy to nie wszystko. To, co irytuje w fotografii cyfrowej, to płaskość świateł i cieni  - brak detali w przypadku zdjęć wykonywanych w kontrastowych warunkach oświetleniowych. W takich przypadkach z pomocą przychodzi tryb DR - Duży zakres tonalny. Zakres tonalny – czyli jakość świateł i cieni na pojedynczym zdjęciu wydaje się znakomita. W moim osobistym odczuciu zakres tonalny zdjęć z HS50 EXR dorównuje najlepszym sensorom produkowanym obecnie.

Kolejna pozycja pokrętła PASM to tryb ADV-advance, który jest kompromisem pomiędzy prostą, automatyczną funkcją P i zaawansowanymi opcjami fotografowania. Pod ADV ukryte są filtry fotografowania, których przykłady widzimy poniżej. Wymagających użytkownikom służy możliwość zapisu zdjęć w formacie RAW.

JPEG posiada ograniczenia interpretacji kolorów, redukcji szumów itp. podyktowane ograniczeniami formatu tego rodzaju zapisu i potrzebami przeciętnego użytkownika. Nie każdemu jednak musi podobać się narzucona interpretacja barw. W HS50 EXR mamy do dyspozycji zapis w surowym pliku RAW, który nie ma wspomnianych ograniczeń JPEG i sami możemy decydować o ostatecznym wyglądzie obrazu, stosując posiadane programy do obróbki zdjęć. Automatyczny balans bieli jest niezły, a kolory rzeczywiste.

Kiedy mamy problemy w trudnych warunkach mieszanego światła (lub na przykład nietypowego koloru ścian wpływającego na wszystkie barwy wewnątrz pomieszczenia), łatwo można użyć funkcji dostrojenia temperatury barwowej (WB shift).

Wyeksponowane pokrętło korekty ekspozycji “+/-” wydaje się bardzo przydatne, ponieważ jak w każdym aparacie, tak i tutaj, nie istnieje doskonały system pomiaru światła. W większości wypadków HS50 EXR radzi sobie dobrze z prawidłowym naświetleniem. Jednak, kiedy plan zdjęciowy wypełniają jasne światła, lub duże ciemne przestrzenie, doświadczenie fotografa jest mniej zawodne od każdego systemu pomiarowego. W sytuacjach, gdzie trudno zdecydować jaka opcja fotografowania jest najodpowiedniejsza, możemy użyć baracketingu (szybkiej serii zdjęć, gdzie każde jest nieco inaczej eksponowane lub obrabiane elektronicznie):

  • Automatyczny bracketing naświetlenia AE Bracketing: 1/3EV, 2/3EV, 1EV
  • Bracketing symulacji filmu fotograficznego: PROVIA / STD, Velvia / VIVID, ASTIA / SOFT
  • Bracketing dynamiki świateł i cieni „DR”: 100% / 200% / 400%


Możliwości edycyjne

Do funkcji edycyjnych należą między innymi filtry oraz “profocus”, zwiększający nieostrości tła w celu podkreślenia pierwszego planu. Stopień zmiękczenia może być wybierany spośród trzech propozycji, tak więc zakres zmiękczenia można regulować we własnym zakresie. Kolejna funkcja to pro-low-light. Kiedy po jej wyborze naciśniemy przycisk migawki, aparat wykonuje cztery kombinacje ekspozycji i kompiluje je w jednym zdjęciu. Funkcja ta jest przydatna do fotografii nocnej oraz kiedy używamy długiej ogniskowej zoom w celu zredukowania szumów i nieostrości. Uwaga: nie wolno poruszać aparatem, kiedy robimy serię zdjęć w tym programie.


Wielokrotna ekspozycja, w której drugie zdjęcie można powtarzać aż do uzyskania pożądanego rezultatu umożliwia łączenie dwóch zupełnie różnych zdjęć w jedno, tworząc fotomontaż.

Aparat wyposażony jest także w image-search (przeszukiwanie zdjęć), gdzie w podglądzie możemy odnajdować zdjęcia według następujących kluczy: data, twarz, ulubione oraz według scen, zaś Print-order umożliwia drukowanie zdjęć bezpośrednio z aparatu według zadanej kolejności. Na życzenie nadrukuje datę wykonania zdjęcia.

Przy zastosowanej wcześniej funkcji wykrywania wielu twarzy, np. zdjęcie rodziny, aparat zaproponuje większą ilość kopii do druku. W “print order” możemy zaprogramować maksymalnie 999 zdjęć.

Menu umożliwia nie tylko wybór odpowiedniej ekspozycji w bardzo zróżnicowanych warunkach oświetleniowych, ale również jedną z wielu interpretacjię wyglądu zdjęcia fotograficznego. Liczba proponowanych opcji jest imponująca.


Przykłady podstawowych filtrów artystycznych, które znajdziemy w menu:

B&W                                                        Astia 


Provia                                                       Velvia


Sepia

Różnice w interpretacji barw symulujących film fotograficzny (Provia, Astia, Velvia) są widoczne po powiększeniu miniatur.


Możliwości multimedialne

HS50 EXR umożliwia nagrywanie filmów w full-HD aż do 60 kl./s, współpracując z niektórymi programami ekspozycji. W czasie filmowania można korzystać z funkcji EXR, takich jak: portrety standardowe, portrety czy krajobrazy w trudnych warunkach oswietleniowych, krajobrazy, makrofotografia, portrety pod światło i inne.

Podczas nagrywania  możliwe jest także wykonywanie pojedynczych zdjęć. Filmy nagrywane są w następujących formatach: full-HD do 60 kl./s, HD do 60 kl./s, standard 640x480 30 kl./s.

Można nagrywać również w slow-motion z prędkościami 120 kl./s, 240 kl./s, 480 kl./s. Nagrywanie w zwolnionym tempie obarczone jest zmniejszeniem rozmiaru klatki. Ogólnie można powiedzieć, że jakość filmu jest przyzwoita, natomiast podczas operowania pierścieniem zoom-u występuje niestety opóźnienie w ustawianiu ostrości i poprawnej ekspozycji.


Zasilanie

Aparat zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym NP-W126 7.4v 1280mAh.
Pojemnik akumulatora znajduje się od spodu aparatu, a wymiana zajmuje kilka sekund. Pełne naładowanie akumulatora umożliwia wykonanie ok. 500 zdjęć.



Zdjęcia przykładowe - dynamika


Zdjęcie wykonany pod światło - jeszcze nie tak dawno żadna matryca nie byłaby w stanie ukazać nieba wraz ze szczegółami zacienionej ulicy:


Poniżej motocykl fotografowany w ostrym świetle słonecznym (dużo ciemnych detali i  faktur):


Zdjęcia przykladowe - ISO

 

Portret studyjny (oświetlenie 5500K, mocne, AWB, program AE):

 



Color shift (ucieczka koloru) towarzyszący wzrostowi ustawienia ISO jest niewielki w porównaniu z innymi matrycami i to, jak pokazuje moje osobiste doświadczenie, dotyczy chyba wszystkich matryc EXR.


Plener (słabe światło (EV=10), program A, rozdzielczość Fine - najlepsza jakość JPG), WB auto, pozycja zoom - szeroki kąt):





Zoom - odpowiednik 50mm:



 

Zoom - odpowiednik  1000 mm:

 

 

Studio (pełny zakres ISO)


150mm:

ISO 100                             ISO200                              ISO 400


ISO 800                             ISO 1600                           ISO 3200



ISO 6400                                ISO 12800


Studio (podstawowy zakres ISO)

24mm:

ISO 100                              ISO 200                            ISO 400


ISO 800                              ISO 1600

 

50mm (uniwersalna ogniskowa):

ISO 100                              ISO 200                         ISO 400

 


ISO 800                             ISO 1600                          ISO 3200

 

80mm  (ogniskowa korzystna dla portretu):

ISO 100                             ISO 200                         ISO 400

 


ISO 800                             ISO 1600                          ISO 3200

 

300 mm (długie tele - ISO 100 na różnych ustawieniach przysłony):

f - 5.6                                f - 6.4                                  f - 8

 

1000 mm (super tele - ISO 100 ostrość na różnych ustawieniach przysłony, długość pomieszczenia studio ograniczała powierzchnię planu fotograficznego niemal do makro przy takiej ogniskowej. ale jakość jest adekwatna dla odleglejszych planów):

f - 5.6                               f - 6.4                                  f - 8



Zdjęcia przyładowe - odwzorowanie barwne i automatyczny balans bieli

Poniżej znajdują się zdjęcia wykonanych w zróżnicowanych warunkach oświetleniowych (niektóre w skrajnych).
Odwzorowanie kolorów w Fujifilm HS50 EXR jest bardzo dobre, natomiast (zresztą podobnie u konkurencji) w skrajnych warunkach oświetlenia powinniśmy używać formatu RAW lub definiować WB ręcznie, ponieważ automatyczny balans bieli nie zawsze jest ustawiany poprawnie.


Światło dzienne słoneczne (ok. 5600K)          Przemysłowa neonówka starego typu  
                        

 

Fluorescencyjne popularne Cool nowego typu    Lampa halogenowa + korekta expozycji -0.7

                        

Cień - światło dzienne


Zdjęcia przykładowe - zoom

Parametry obiektywu:

  • Ogniskowa 4.4 - 185 mm
  • Odpowiednik 35 mm (FF) 24 - 1000 mm
  • Przysłona F2.8 / F11.0 (szeroki kąt)
  • Przysłona F5.6 / F11.0 (tele)
  • Zoom optyczny 42x
  • Wspomaganie programowe: zoom cyfrowy - 2x

 

Zakres zoomu:



Wycinek powiększenia ze zdjęcia wykonanego z ogniskową 1000mm (nieostrość jest wynikiem temperatury powietrza, test w studio daje ostrzejsze kontury):





1000mm (używając obiektywu do lustrzanki 70-300 IS i dobrego, telekonwertera x2 nie udało się osiągnąąć takiej ostrości; testowany egzemplarz HS50 EXR ma bardzo dobry obiektyw nawet na skrajnych ustawieniach tele):


Test w warunkach studyjnych (1000mm) - oddalenie od planu o 6 metrów ukazało dosyć duże powiększenie:

 

Zdjęcia przykładowe - makro

Mam niewielką pretensję do Fujifilm za deklarowaną 1 cm minimalną odległość ostrzenia w trybie makro. Ponieważ obiektyw jest spory (średnica ok 6 cm) rzuca spory cień na obiekt. Dopiero użycie światła rozproszonego poprawia nieco sytuację. Natomiast użycie "super-makro"w słoneczny dzień jest bardzo trudne, a osiągnięty efekt - nieciekawy. Podsumowując, byłoby lepiej gdyby konstruktorzy przenieśli pozycję maksymalnego przybliżenia na dłuższą ogniskowa, co ułatwiłoby fotografowanie i zapobiegło przerysowaniu perspektywy. Zdajemy sobie sprawę, że samo skonstruowanie obiektywu o takich parametrach zoom z zachowaniem wysokiej jakości narzuca kompromisy technologiczne, ale w takim razie rezygnacja z super-makro i dostarczenie na przykład skorygowanej optycznie soczewki nasadkowej byłoby bardziej sensowne. Poniżej ilustracja problemu:



Przykład makro przy dłuższej ogniskowej:



Przykładowe zdjęcia - bokeh

Przy dłuższych ogniskowych rozmycie tła wygląda bardzo ładnie i nawet w przypadku mało kontrastowych linii nie jest zbyt "nerwowe"(przykład zdjęcia z ptakiem na tle trawy).

Pamiętać należy, że jedynie dłuższe ogniskowe tego obiektywu ukażą ładną separację tła. Fujifilm pomyślało o rozwiązaniu dla krótszych ogniskowych, gdzie bokeh można podbić programowo. Poniżej przykłady rzeczywistego bokeh dla maksymalnej ogniskowej:


Galeria zdjęć
































Obróbka plików RAW w komputerze pochłania sporo czasu. Ma jednak pewne zalety, z których najważniejszą jest możliwość zmiany balansu bieli bez ryzyka „crossover” czyli zakłócenia kontrastu w kanałach RGB. Wykonanie poprawnej korekty balansu bieli na źle ustawionym WB, na zdjęciach zapisanych w formacie JPEG, jest czasem niemożliwe. Nawet stosując skomplikowane zabiegi na poszczególnych kanałach barwnych, nie osiągniemy dobrych rezultatów.
Jednak JPEG jest powszechnie stosowany z uwagi na oszczędność czasu i uniwersalność zastosowania. Jakość prawidłowo wykonanego zdjęcia w formacie JPEG nie odbiega bardzo od zapisu RAW wywołanego standardowo, jeśli dobrze ustawimy WB i wykorzystamy programy optymalizujące obraz. Jest jeszcze jedna uwaga - procesory aparatów cyfrowych nie zawsze dobrze przetwarzają obraz do formatu JPEG. Z drugiej strony podczas konwersji RAW w komputerze, nie każdy konwerter graficzny (np. ACR) potrafi dobrze przetworzyć ten rodzaj zapisu do pliku roboczego (np. DNG) i następnie do formatu użytkowego: JPEG, lub TIF.
Jakość JPEG HS50 EXR jest na tyle dobra, że chętniej fotografowałem w ustawieniu zapisu zdjęć w tym formacie.



Własne odczucia z użytkowania

HS50 EXR jest aparatem dobrym i zdecydowanie godnym polecenia.

Przy jego niewielkim sensorze jakość obrazu jest bardzo dobra, interpretacja koloru bliska rzeczywistości, a możliwości fotograficzne aparatu są bardzo duże.
Imponuje zwłaszcza jakość obiektywu, szczególnie w pozycji tele, gdzie zarówno ostrość jak i kontrast są wyjątkowe jak na tak złożoną konstrukcję optyczną. Zaryzykuję twierdzenie, że trudno będzie nam zdobyć porównywalny obiektyw do lustrzanki w podobnej cenie. Jeden z popularnych obiektywów: 70-300/4-5.6  z dwukrotnym markowym konwerterem (spadek jasności) nie dał tak dobrej jakości przy odwzorowaniu tej samej skali powiększenia (do 1000 mm). Jeśli fotografujemy np. ptaki, a nie mamy grubego portfela na zakup obiektywu za połowę ceny nowego samochodu, to wybór tego aparatu będzie dobrą alternatywą.

Dla osób, które nie gustują w proponowanych przez Fujifilm barwach w JPEG do dyspozycji jest zapis RAW, w którym można kształtować kolor, kontrast, nasycenie itp. dowolnie w postprodukcji. Osobiście podoba mi się kolor proponowany przez JPEGi w HS50 EXR w przypadku fotografii ludzi, zwierząt, scen miejskich. W przypadku barwnego krajobrazu mam odmienny gust, dlatego chwalę producenta za udostępnienie zapisu RAW (RAF), który obecnie jest wspierany przez większość popularnych programów graficznych.
Odpowiada mi również pozycja EXR w pokrętle PASM-u z priorytetami fotografowania do wyboru. To bardzo szybka możliwość zmiany parametrów fotografowania, kiedy w czasie sesji zmieniają się nasze potrzeby (np. kiedy zwiedzając zabytki, wchodzimy na chwilę do ciemniejszego pomieszczenia).

Obiektyw HS50 EXR jest wystarczająco jasny i dobry optycznie. Mam jedno zastrzeżenie - umożliwia on wprawdzie fotografowanie makro z odległości 1 cm, jednak istnieje problem z oświetleniem takiego planu, ponieważ obiektyw posiada sporą średnicę (6 cm) i zasłania dostęp oświetlenia do tak bliskich obiektów. Zbliżenie makro też nie jest rewelacyjne, ponieważ działa ono w pozycji szerokokątnej obiektywu (to odpowiednik 24mm).

Lampa błyskowa aparatu nie jest zbyt silna, uznałem, że nie ma sensu jej opisywać, ponieważ nie wyróżnia się specjalnie od konkurencji. Natomiast przy tak długim zoomie wspaniałym narzędziem powinna być (opcjonalna) lampa zewnętrzna FujiFilm EF-42 TTL o dużej mocy (GN 42). Nie jest to droga lampa w porównaniu z innymi (ok 50% ceny). Przykład: przy wspomnianej mocy, ustawiając czułość na 400ISO, przysłonę na 4 i pozycję w obiektywie na średnie tele, oświetlimy tym fleszem przedmioty oddalone o około 40-60 metrów.

Innym akcesorium, które zdecydowanie polecam poza statywem i wspomnianą lampą błyskową, jest filtr UV o średnicy 58 mm, najlepiej z powłokami MC, zabezpieczający obiektyw.

Aparat jest wygodny, szybki i mało zawodny w różnorodnych warunkach fotografowania.



Podsumowanie

Kompakt HS50 EXR jest aparatem o bardzo wszechstronnym zastosowaniu. Posiada cechy półprofesjonalne – zapis w RAW, możliwość obsługi manualnej (ostrość, program M, wybór rodzaju pomiaru ekspozycji), gwint statywu i niezły, szczególnie na najdłuższej ogniskowej 1000 mm, manualny zoom.

Z drugiej strony pomimo doskonałej technologii EXR, na wysokich czułościach obserwujemy szumy z powodu małego sensora. To chyba jedyna wada wymuszona kompaktowym rozmiarem tego dobrego optycznie 42-krotnego zoom-u.
Testowanie tego aparatu było przyjemnością, choć poznanie w praktyce ogromnej ilość funkcji zajęło dużo czasu.

Mocne strony:

  • Obiektyw zoom – bardzo dobry optycznie, odpowiednik 24-1000 mm (dla 35mm) f/1.8-4.9 z funkcją makro.
  • Soczewki z bardzo skutecznymi powłokami przeciwodblaskowymi (złożona budowa optyczna trochę zawodzi przy fotografowaniu pod ostre światło, jednak w normalnych warunkach fotografowania flary prawie nie występują).
  • Technologia EXR umożliwiająca grupowanie odczytu sygnału z pikseli, dzięki czemu przy niewielkim spadku rozdzielczości obniżają się szumy na wysokich czułościach i wzrasta dynamika świateł i cieni.
  • Zapis plików RAW (RAF).
  • Dobra praca w świetle mieszanym.
  • Bardzo dobry automatyczny balans bieli (zawodzi jedynie w warunkach ekstremalnych - stary typ lamp fluorescencyjnych, silne zabarwienie planu).
  • Wysoka jakość zdjęć – dobra ostrość, małe jak na tak ogromny zoom zniekształcenia geometryczne, dobre odwzorowanie barw.
  • Bardzo dobra ergonomia.
  • Szybki czas startu.
  • Wyjątkowo szybki autofokus, szczególnie w pozycji szerokokątnej obiektywu.
  • Dobra optyczna stabilizacja.

 
Słabe strony:

  • AF w słabym świetle.
  • Flara przy fotografowaniu pod ostre światło.
  • Jakość nagrywanych filmów jest niezła, ale nie zaspokoi potrzeb bardziej wymagającego amatora filmowania. 
  • Szumy przy wydłużonej ekspozycji i na wysokich ustawieniach ISO (z drugiej strony stosunek szumów do sygnału bardzo dobry w porównaniu z konkurencją oferującą aparaty z tego segmentu.

Ogólnie - bardzo polecam.


Komu polecam HS50 EXR?

Zdecydowanie polecam HS50 osobom często podróżującym. Tak potężny (42x optyczny) i dobry jakościowo zoom zastępuje ciężką torbę z kilkoma obiektywami. Możliwość użycia zewnętrznego flesza i niezła jakość zdjęć w słabym świetle jest dobrą propozycją zakupu tego aparatu dla szkół, agencji i instytucji, gdzie istnieje potrzeba fotografowania różnych sytuacji.
Zaskakująco dobry zoom na swojej najdłuższej pozycji (ogniskowa 1 metr!) zaspokoi potrzeby fotografujących ptaki i zwierzęta z dużych odległości (zwracam uwagę na testy wykonywane w studio przy tej ogniskowej na stabilnym statywie). Aby wykorzystać jego zalety w pełni, należy użyć dobrego statywu, chociaż wbudowana stabilizacja obrazu jest również użyteczna.

Nie polecam natomiast HS50 EXR jako podstawowego narzędzia do nagrywania filmów w jakości full HD.

SPECYFIKACJA TECHNICZNA










Tekst/zdjęcia: Andrzej Wojtek Dworaczek

Komentarze  

 
0 #25 Tomasz 2014-11-10 16:29
Przed chwilą kupiłem i nie żałuję :lol:
Cytuj
 
 
0 #24 jacek 2014-10-07 15:38
Witam,mam HS50 i nie narzekam,robi bardzo wyraźne zdjęcia,sprawdz a się w każdych warunkach...
Mam pytanko,jaką kupić lampę błyskową tak do 500-600zł,
żeby działała z tym systemem/
Cytuj
 
 
0 #23 Mariusz 2014-10-02 19:49
Aparat przeciętny, owszem ergonomia dobra, bardzo szybki i dobry AF, zoom dobrze się sprawdza, ale na krótkich ogniskowych wykrzywia obraz. Rozdzielczość matrycy zbyt duża jak na tę optykę (zredukować do 8 Mpix, bo szkoda pamięci), sama matryca mała i łatwo się "przepala", dynamicznie słaba, tryb EXR jak dla mnie nie do użytku, ale żonie się przydaje. Zdjęcia portretowe i z imprez domowych całkiem udane, ale w terenie masakra. Zamiast zieleni na dalszym planie "budyń", dynamika kolorów beznadziejna, dalszy plan okryty "mgłą", a na krótkiej ogniskowej pociąg z ostatniego zlotu wąskotorówek w Białośliwiu powykrzywiany jak na kreskówkach (powyżej ogniskowej 50 zjawisko nie występuje). Tak więc zależy dla kogo, na urodzinki u cioci super, dzieciaki w przedszkolu też extra wychodzą, ale w teren szkoda zabierać, bo nawet jak na górskim pejzażu wykrzywiania nie widać, to kolory kosówki na zboczach blade i zupełnie nienaturalne...
Cytuj
 
 
0 #22 jerozolita 2014-08-15 12:03
dzięki długo czekałem na taki test. Do robienia ukrytej reporterki warto by dodać transmisję bezprzewodowa ukrytego mikrofonu
Cytuj
 
 
+6 #21 oszust 2014-04-29 13:47
Ten aparat to cudo, robi piękne fotki nawet bez akumulatorka i w futerale, tak jak jego poprzednicy. Po włączeniu niestety już tak dobrze nie jest. Zaletą jest to, że zakup nie jest obowiązkowy.
Cytuj
 
 
0 #20 Andrzej Dworaczek 2014-01-29 11:39
Cytuję Krzysztof:
Zależałoby mi na porównaniu w/w modelu z sony DSC HX300. Mam duży problem z wyborem między jednym, a drugim modelem. Nigdzie takiej recenzji w języku polskim nie mogę znaleźć. Bardzo proszę o pomoc.

DSC HX300 ma większe szumy na wyższych ISO - pozostałe funkcje są podobne. Może DSC HX300 jest ładniejszy, ale HS50 IQ wypada lepiej. Decyzja trudna.
Cytuj
 
 
+1 #19 Krzysztof 2014-01-23 22:20
Zależałoby mi na porównaniu w/w modelu z sony DSC HX300. Mam duży problem z wyborem między jednym, a drugim modelem. Nigdzie takiej recenzji w języku polskim nie mogę znaleźć. Bardzo proszę o pomoc.
Cytuj
 
 
+1 #18 brutus 2014-01-08 20:41
miałem ten aparat kila dni straszna lipa pierścien ostrości nie ma płynności fotki nieostre straszna lipa oddałem nie polecam jeśli fuji to tylko x-s1 rewelacja przebija wszystkie
Cytuj
 
 
+3 #17 And 2013-11-19 08:40
bez sensu ten tryb EXR skoro mi ustawia ISO na 400 i niżej się nie da:-(
Cytuj
 
 
-1 #16 Łukasz 2013-11-03 11:19
Tragedia jakość jak z telefonu komórkowego :-? Szum szum i jeszcze raz szum, akwarelka i nic wiecej :-*
Cytuj
 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Czytaj więcej

Ogólnopolski Plener …

Projekt xpozycja prowadzony przez Macieja Mrozika i Tomasza Seidlera przy...

Cyfrowa ciemnia - wa…

Galeria BWA w Katowicach zaprasza na organizowane przez siebie warsztaty...

Wystawa fotograficzn…

Zdjęcia zostały wykonane podczas pokazów lotniczych, zawodów akrobacyjnych oraz na...

Zdjęcia

Forum

Sylwetki

Marta Zielińska

"Maluję i fotografuję. Łączę obie pasje, bo obie polegają na interpretacji otaczającego świata."   ...

Aneta Warszawska

Aneta Warszawska

"Moja fotograficzna torba jest zróżnicowana i czasem jest w niej na prawdę wszystko! :)"       ...

Robert A. Mason

Robert A. Mason

"Fotograf-amator, amator fotografii. Fotografuję wszystko co mi się podoba, jeszcze częściej robię z...

Reklamy Google