Recenzje

Fujifilm X20 - recenzja redakcyjna

Ocena użytkowników:  / 6
SłabyŚwietny 

Fujifilm X20 jest kompaktem klasy Premium, w którym wprowadzono innowacyjną technologię EXR, zaawansowany optycznie i jasny obiektyw (ekwiwalent 28-112mm, f 2.0-2.8) z wbudowaną mechaniczną stabilizacją i stosunkowo duży, 2/3” 12 mpx sensor CMOS X-Trans. Od poprzednika, X10, który okazał się hitem rynkowym, różni go między innymi znacznie bardziej zaawansowany sensor, autofokus wykorzystujący detekcję fazy i poprawiony wizjer.

 

 

X20 jest obsługiwany przez procesor EXR II, a listę zastosowanych technologii uzupełnia wspomniany zaawansowany wizjer optyczny wyświetlający parametry ekspozycji, ręczna zmiana ogniskowej, zapis RAW, pełna manualna kontrola ekspozycji, 3” ekran LCD, funkcja nagrywania filmów full HD 1080/60p z dźwiękiem stereo, symulacja barw 3 typów filmów FUJICOLOR, szereg filtrów artystycznych, wybór punktu ręcznego ostrzenia na ekranie LCD oraz cyfrowa modulacja aberracji optycznych obiektywu.


Estetyka

Aparat wykonany jest w stylistyce retro, charakterystycznej dla całej serii  X. Wygląda bardzo solidnie dzięki zastosowanym materiałom. Metal i wysokiej jakości okładziny oraz staranność wykonania detali – metalowe pokrętła, obudowa obiektywu, chowany flesz oraz niewielki grip - 
podkreślają jego klasę.

 

Ergonomia

X20 nie należy do małych aparatów, jest nawet odrobinę większy od modelu X-M1, oferującego duży sensor APS-C. Taka wielkość X20 wymuszona jest przez zastosowanie celownika optycznego i podstawowe zasady ergonomii, a więc wygodę obsługi poprzez odpowiednie rozstawienie przycisków i pokręteł oraz duży, blisko 3-calowy LCD.
Aparat leży w dłoni bardzo dobrze, a spust migawki jest dokładnie pod palcem wskazującym.



Włączenie aparatu następuje po przekręceniu pierścienia zoom do pozycji szerokokątnej.



Podstawowe pokrętła (PASM i korekta naświetlenia +/-) oraz programowalny przycisk Fn znajdują się blisko siebie i mogą być obsługiwane dwoma palcami: kciukiem i palcem wskazującym.



Wielkość i czytelność przycisków jest znakomita a zastosowanie obsługiwanego kciukiem dodatkowego pokrętła zmiany funkcji, zapożyczonego z lustrzanek DSLR i zaawansowanych bezlusterkowców, znacznie przyspiesza obsługę aparatu.




1. Lampa błyskowa

2. Przełącznik trybu ustawiania ostrości: manualny, pojedynczy autofokus, ciągły

3. Wizjera optyczny

4. Mikrofon

5. Dioda wspomagająca autofokus

 

 

6. Pozycja włącznika aparatu

7. Spust migawki

8. Programowalny przycisk Fn

9. Pokrętło korekty naświetlenia +/-

10. Pokrętło PASM

11. Gorąca stopka lampy błyskowej TTL

12. Pierścień zoom



 

13. Przełącznik lampy błyskowej

14. Pokrętło korekcji dioptrii

15. Wizjer optyczny

16. Czujnik włączający ekran LCD

17. Pokrętło wyboru funkcji menu fotografowania

18. Blokada AE

19. Usuwanie zdjęć i przełącznik funkcji AF

20. Tryb lampy błyskowej

21. Szybkie menu „Q”

22. Samowyzwalacz

23. Przycisk DISPLAY/BACK

24. Przełącznik trybu „makro”

25. Przełącznik balansu bieli

26. Przełącznik zdjęć seryjnych

27. Przycisk wyboru trybu pomiaru ekspozycji

28. Włącznik podglądu


 

29. Gwint filtrów

30. Gwint statywu

31. Akumulator

32. Slot akumulatora i karty pamięci




 

33. Obiektyw w pozycji TELE

34. Gniazdo zasilania zewnętrznego

35. Pokrywa gniazd HDMI i USB



Wizjer

Zastosowany w modelu X20 wizjer optyczny wyświetla, oprócz obrazu, nałożone na niego informacje o ekspozycji i punkt wyboru pola ostrości. Dzięki takiemu rozwiązaniu fotografujący może zmieniać ustawienia bez odrywania wzroku od wizjera.

Ponadto, wraz ze zmianą ogniskowej zmienia się w nim pole widzenia, dzięki zsynchronizowaniu soczewek z mechanizmem zoom obiektywu. Wizjer jest bardzo wyraźny i obejmuje około 85% pola widzenia obiektywu, a w pozycji szerokokątnej krawędź obiektywu jest widoczna w prawym dolnym rogu zasłaniając niewielką część fotografowanego planu. Wizjer mógłby zostać umieszczony nieco dalej od obiektywu, wtedy jednak mógłby pojawić się  problem paralaksy.

Dodatkowym udogodnieniem jest zastosowanie czujnika powodującego automatyczne wyłączenie ekranu LCD w momencie zbliżenia oka do wizjera. Widoczna w polu wizjera ramka, w obrębie której operuje autofokus, zmienia kolor na zielony kiedy aparat ustawi ostrość .


Ekran LCD

Umieszczony na tylnej ściance wyświetlacz oferuje wyraźne kolory, wysoki kontrast i odpowiednią jasność obrazu, co umożliwia  komponowanie kadru i podgląd menu nawet w dość  jasnym świetle. Wyświetlany obraz nie drga i pokrywa powierznię blisko 100% wykonywanego zdjęcia. 446 tys. punktów obrazowych wydaje się jednak trochę zbyt małą liczbą jak na aparat kompaktowy tej klasy.

 

Intuicyjność obsługi

Fujifilm zadbało o element, który można określić jako „progresywność obsługi”. Nawet laik może bardzo szybko rozpocząć właściwe fotografowanie – wystarczy przekręcić pierścień obiektywu z pozycji OFF (wyłaczony), nastawić pokrętło PASM na P lub lepiej na SR+ i nacisnąć przycisk migawki.

Dobrym pomysłem jest zastosowanie programowalnego przycisku Fn, umożliwiającego użytkownikowi wybór potrzebnych parametrów i duże, dobrze usytuowane pokrętło korekty ekspozycji +/-.

Poznanie kolejnych podstawowych funkcji nie jest trudne, jednak jeśli chcemy wykorzystać wszystkie możliwości aparatu, musimy poświęcić sporo czasu na zapoznanie się z instrukcją obsługi.


Możliwości fotograficzne

Autofokus
Oprócz tradycyjnego wykrywania kontrastu, wykorzystano tutaj także zjawisko przesunięcia fazy obrazu (hybrid autofocus). Na powierzchni matrycy pojawiły się pary pikseli zdolne do bardzo szybkiego sterowania ostrością. Informacja o różnicy takiego przesunięcia jest na tyle dokładna, że można w ułamku sekundy przestawić soczewki obiektywu w pozycję ostrości. Szybkość automatycznego nastawiania ostrości jest naprawdę imponująca.

Szybkość fotografowania.
X20 jest szybszy od swojego poprzednika, X10, niemal pod każdym względem. Przy ustawieniu funkcji szybkiego startu, „quick start mode”, aparat jest gotowy do pracy w około pół sekundy, wystarczy niewielkie przekręcenie obiektywu. Bez aktywowanego szybkiego startu czekamy około sekundy na gotowość do strzału.

Wykonując pojedyncze zdjęcia przerwa czasowa pomiędzy nimi wynosi ok 0,5 do 1 sekundy dla RAW+JPEG. Kiedy używamy wbudowanego flesza czekamy na kolejne zdjęcie dłużej, nawet 3 sekundy. Aparat włączony, ale nie używany przez dłuższą chwilę, przechodzi automatycznie w stan uśpienia umożliwiając oszczędzanie baterii, ale po wciśnięciu spustu migawki budzi się, w sekundę przechodząc w stan gotowości.

Bufor
Spora pojemność pamięci bufora i szybkość zapisu umożliwia wykonanie serii nawet 20 zdjęć Fine JPEG z prędkością zapisu 3 klatek na sekundę oraz 8 zdjęć w formacie RAW z prędkością bliską 9 klatek na sekundę. Największa dostępna prędkość fotografowania serii bliska jest 14 klatkom na sekundę przy niewielkim ograniczeniu jakości zdjęć (6 mp). Po zapełnieniu bufora następuje zrzut zdjęć na kartę, co zajmuje dość sporo czasu (do około 30 sekund dla RAW).

Oprócz zdjęć seryjnych bufor zapełniany jest przez jeden z programów umożliwiających wybór najlepszego ujęcia spośród serii zdjęć o różnej ekspozycji. Jest to funkcja „Best Frame Capture” która, kiedy ją aktywujemy wciskając przycisk migawki do połowy, powoduje zapis do ośmiu takich zdjęć, spośród których wybieramy najlepsze.



Funkcje fotografowania

Pokrętło PASM

Aparat wyposażony jest w standardowe funkcje PASM oraz dodatkowe:

  • C1, C2 -  możliwość zaprogramowania funkcji fotografowania na potrzeby fotografującego.
  • R - program tematyczny, który automatycznie dobiera ekspozycję oraz inne parametry stosownie do fotografowanej sytuacji; rozpoznaje kilkadziesiąt różnych scen fotograficznych.
  • Scene Position SP - to ustawienie pozwala na wybranie jednej Z 10 proponowanych typów scen, a aparat sam dobiera warunki ekspozycji łącznie z dynamiką i korektą naświetlenia; do wyboru mamy: portret, portret z wygładzeniem skóry, fotografia nocna, sztuczne ognie, zachód słońca, plaża, przyjęcie, śnieg, kwiaty, noc za statywem, pod wodą, przyjęcie, sport oraz tekst.
  • Przycisk AEL/AFL - umożliwia blokadę i zapamiętanie pomiaru ekspozycji i ostrości dla zmiany kompozycji kadru.

 

X20 wyposażony jest także w przełącznik trybu makro/super makro, samowyzwalacz, wybór funkcji flesza i jego synchronizacji z długim czasem naświetlenia, rozbudowany braketing umożliwia zaś nie tylko wykonanie krótkiej seri zdjęć o różnej ekspozycji, ale również różnego ISO lub typu symulacji filmu Fujifilm.
Sposób pomiar światła może być wybrany spośród trzech różnych rodzajów: punktowy, uśredniony oraz matrycowy - inteligentne rozpoznawanie sceny fotografowanej i wybranie odpowiedniej ekspozycji.
Przycisk Q umozliwia wyświetlene uproszczonego menu.


Mozliwości edycyjne

Chyba najciekawszą z nich jest możliwość konwersji RAW do JPEG w aparacie, wymagających użytkownikom służy zaś możliwość zapisu zdjęć w formacie RAW lub podwójnego zapisu RAW+JPEG. Format JPEG posiada ograniczenia interpretacji kolorów, narzuconą redukcję szumów itp., nie każdemu odpowiada także jego interpretacja barw JPEG w stylu Astia, Velvia, czy Provia. Zapis RAW nie ma wspomnianych ograniczeń i sami decydujemy o ostatecznym wyglądzie obrazu podczas obróbki komputerowej.

W podglądzie wykonanych zdjęć zdjęcia możemy nie tylko usuwać, ale również edytować w podstawowym zakresie. Istnieje także możliwość wyświetlenia informacji o zdjęciach, powiększenia w celu oceny ostrości, nadania własnej oceny, edytowania pokazu slajdów, fotoksiążki, planowania drukowania i wyszukiwania zdjęć według zadanego klucza.





Możliwości multimedialne


X20 umożliwia nagrywanie filmów w full-HD współpracując z niektórymi programami ekspozycji, z jakością 1920 x 1080 60 fps, 1280 x 720 60 fps oraz w mniejszych rozdzielczościach z efektem “slow motion”  (640 x 480 80 klatek/s, 320 x 240 150 klatek/s i 320 x 112 250 klatek/s). Podczas nagrywania filmu możemy fotografować po ustawieniu opcji Fotografowanie w Filmie. Do nagrywania filmów wymagana jest karta pamięci SD co najmniej class 10. Ciekawą opcją jest także możliwość wyboru trybu ostrości filmowania pomiędzy przydatnym trybem śledzącym, a kreatywnym ostrzeniem manualnym. Podczas filmowania można używać funkcji zoom



Zasilanie i zapis

 

Aparat zasilany jest dedykowanym akumulatorem litowo-jonowym NP-50. Gniazdo akumulatora znajduje się od spodu aparatu, a wymiana zajmuje kilka sekund. Pełne naładowanie akumulatora umożliwia wykonanie ok. 270 zdjęć (ilość zdjęć wykonanych na jednym naładowaniu jest zależna od użycia flesza ale i zmniejsza się w niskich temperaturach).



Karty pamięci współpracujace z X20 to: SD, SDHC i SDXC (UHS-I). Slot na kartę znajduje się w tym samym gnieździe co akumulator.




Zdjęcia przykładowe - ISO

Portret studyjny




 

Plener



Studio

ISO 100                                                   ISO 200



ISO 400                                                   ISO 800



ISO 1600                                                  ISO 3200



ISO 6400                                                  ISO 12800

 


Zdjęcia przykładowe - odwzorowanie barwne


Światło słoneczne (lekko zamglone)               Światło słoneczne


Cień                                                         Światło halogenowe



Światło żarowe                                           Świetlówka

 

 

Zdjęcia przykładowe - test obiektywu (plener)




 


Zdjęcia przykładowe - test obiektywu (studio)



2
8mm, f2                                                  28mm, f4

 


28mm, f5.6                                               28mm, f8

 


52mm, f2.2                                               52mm, f4

 


52mm, f5.6                                               52mm, f8

 


52mm, f11                                                80mm, f2.5

 


80mm, f4                                                   80mm, f5.6

 


80mm, f8                                                  80mm, f11

 


112mm, f2.8                                              112mm, f4

 


1
12mm, f8                                                112mm, f11

 

 

Galeria zdjęć




Odczucia z użytkowania

Testowanie X20 było przyjemnością. Aparat jest ergonomiczny, a jego obsługa pomimo ogromnej ilości funkcji, łatwa. W swojej klasie (sensor 2/3 cala) aparat jest liderem, szczególnie w jakości zdjęć na wyższych ustawieniach ISO (bardzo dobry stosunek sygnału do szumów).

Co prawda niektóre bezlusterkowce są porównywalnej wielkości, posiadając jednocześnie znacznie większy sensor (APS-C), jednak X20 nadrabia bardzo jasnym i ostrym obiektywem oraz zaawansowaną technologią przetwarzania obrazu. Automatyczny balans bieli działa bardzo dobrze, choć w ekstremalnych warunkach (np. światło fluorescencyjne starszego typu) zawodzi, podobnie jak konkurencyjne aparaty. Manualne ustawienie balansu bieli lub zaprogramowanie według białego wzorca w trudnym oświetleniu na ogół jest dokładniejsze. Osobiście zrezygnowałbym z celownika optycznego na korzyść podniesienia jakości ekranu LCD, co umożliwiłoby osiągnięcie mniejszego rozmiaru aparatu i obniżyło, jak się wydaje, cenę. Brakowało mi także dedykowanego przycisku do nagrywania filmów.

 

Zalety:

  • Bardzo dobry sensor typu BSI pozbawiony niskoprzepustowego filtra optycznego skutkującego spadkiem ostrości (rolę filtra spełnia tu odpowiedni układ filtrów RGB na powierzchni pikseli).

  • Solidny magnezowy korpus i obudowa obiektywu.

  • Celownik optyczny z półprzepuszczalnym lustrem, na którym wyświetlane są warunki ekspozycji, nie zasłaniając fotografowanego obiektu.

  • Bardzo dobra ergonomia – rozplanowanie, a także wielkość przycisków i pokręteł, nieduży ale skuteczny grip i opór dla kciuka po przeciwnej stronie oraz wygodna obsługa zoom.

  • Intuicyjna obsługa.

  • Wysoka jakość jasnego obiektywu umożliwia wykorzystanie nowoczesnego sensora, dzięki czemu otrzymywane zdjęcia cechuje dobra dynamika, kontrast, oddanie barw i wysoka ostrość.

  • Skuteczna optyczna stabilizacja drgań.

  • Przyjemny, choć niewielki bokeh w pozycji tele.

  • Bardzo dokładny i szybki mechanizm AF.

  • Stosunkowo duży bufor i dobry procesor obrazu umożliwiający szybkie zdjęcia seryjne i ich zapis.

  • Zapis zdjęć w formacie RAW.

  • Bardzo duża ilość predefiniowanych ustawień dla różnych typów fotografii (niektóre z nich są dobierane inteligentnie poprzez rozpoznawanie rodzaju fotografowanej sceny).

  • Przydatny przycisk Fn.

  • Pełna manualna kontrola ekspozycji.

  • Gorąca stopka TTL dla zewnętrznej lampy błyskowej.

  • Możliwa bezprzewodowa synchronizacja migawki z fleszami studyjnymi (opcja).


Wady:

  • Nieuchylny ekran LCD.

  • Stosunkowo wysoka cena.

  • Obiektyw zachodzący na obraz w wizjerze przy pozycji szerokokątnej obiektywu.

  • Tendencja do wygładzania bardzo drobnych detali w JPEG nawet przy bazowym ISO.

  • Jakość filmu mogłaby być lepsza, ograniczona manualna kontrola nagrywania.

  • Zapis RAW tylko do ISO 3200.



Komu polecam X20?

Jest to tak uniwersalny aparat, że trudno wskazać określoną grupę odbiorców. Jakość zdjęć jest wystarczająca nawet dla podstawowych wymagań edytorskich i dorównuje amatorskim lustrzankom APS-C sprzed zaledwie kilku lat, a posiada pewną przewagę nad nimi – na stałe wbudowany dobry obiektyw zoom (a więc brak konieczności czyszczenia matrycy, bardzo ważny dla fotografujących tam, gdzie występuje pył, kurz i drobne cząstki wody np: plaża, las, pustynia, wodospady, zakurzone dzielnice miast). Należy jednak pamiętać o ograniczonym zakresie obiektywu zoom, co uniemożliwia fotografowanie małych obiektów z dużej odległości (np. ptaków), ograniczenia zakresu makro itp. Jasny obiektyw posiada przyjemny, niewielki bokeh, więc z zakresie portretu aparat spisuje się bardzo dobrze. Równie dobrze oddaje barwę skóry modela nawet o jasnej karnacji. Aparat jest stylowy i gustowny, więc z pewnością znajdzie też odbiorców wśród osób ceniących sobie nowoczesne przedmioty wysokiej jakości.








 Tekst/zdjęcia: Andrzej Wojtek Dworaczek


Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Czytaj więcej

Kobiece portrety oki…

Firmy Fujifilm podobnie jak i wiele innych marek udostępnia swój...

Bezpłatne warsztaty …

Jesteś kibicem podczas Bike Maratonu i chciał(a)byś robić zawodnikom świetne...

Wystawa poplenerowa …

XVI Sosnowieckie Spotkania Artystyczne - VI Plener Fotograficzny to kolejne...

Zdjęcia

Forum

Sylwetki

Marcin Pycha

Marcin Pycha

"Fotografia interesowała mnie odkąd pamiętam i pomimo wielu innych zainteresowań zawsze towarzyszy...

Robert A. Mason

Robert A. Mason

"Fotograf-amator, amator fotografii. Fotografuję wszystko co mi się podoba, jeszcze częściej robię z...

Krzysiek Krawczyk

Krzysiek Krawczyk

"Wciąż jeszcze 2 lustrzanki, ale ponieważ polubiłem też "lekkość" X-ów to coraz częściej towarzyszą ...

Reklamy Google