Recenzje

Fujifilm X-E2 - recenzja redakcyjna

Ocena użytkowników:  / 6
SłabyŚwietny 

Aparaty Fujifilm serii X z wymienną optyką cieszą się sporą popularnością wśród użytkowników z uwagi na ciekawe, stylowe wzornictwo połączone z wysoką jakością uzyskiwanego obrazu. Trzonem tej serii aparatów jest model X-Pro1 zaprezentowany 9 stycznia 2012 roku. Po ośmiu miesiącach producent zaprezentował model dostępny szerszej grupie odbiorców oznaczony symbolem X-E1. W październiku 2013 roku przyszedł czas na nową wersję tego modelu - X-E2.

 

Fujifilm X-E2 jest kontynuacją pozytywnie przyjętego przez odbiorców X-E1, który został nagrodzony tytułem Best Expert CSC 2013 przez stowarzyszenie TIPA. Bazuje on w dużej mierze na konstrukcji swojego poprzednika, jednak w międzyczasie postęp technologiczny pozwolił na zastosowanie nowszych rozwiązań. Dotyczy to głównie przetwornika i procesora, ale również nowych funkcji.

 

W modelu tym zastosowano przetwornik typu APS-C o wymiarach 23,6 x 15,6 mm X-Trans II CMOS, o proporcjach boków 3:2. Efektywna jego rozdzielczość to 16 mln pikseli, a maksymalne rejestrowane pliki mają wymiar 4896 x 3264 pikseli. Tak jak i poprzedni model tego procesora, oparty jest on na specyficznym układzie pikseli, który umożliwia pominięcie w konstrukcji dolnoprzepustowego filtra optycznego (który przy redukcji mory powoduje obniżenie ostrości obrazu). Fujifilm porównuje jakość osiąganą przez sensory X-Trans do jakości uzyskiwanej z pełnoklatkowych przetworników konkurencyjnych producentów. Kolejną istotną zmianą w X-E2 jest zastosowanie nowego procesora - EXR II. Charakteryzuje się on dwukrotnie szybszym przetwarzaniem dostarczonych informacji, co umożliwia ustawienie ostrości z szybkością nawet 0,08 s. Ale to nie koniec. Szybkość uruchomienia tego aparatu to 0,5 s., a opóźnienie w wyzwoleniu migawki to jedynie 0,05 s. Również „szybkostrzelność” zostało poprawiona i teraz możemy wykonać nim nawet 8 kl./s. Oczywiście to nie koniec nowości modelu X-E2, ale o nich w dalszej części tego materiału.

 

Estetyka

 

Aparat Fujifilm X-E2 tak jak i jego poprzednicy został stworzony dla ludzi wymagających. Nie tylko pod względem możliwości fotograficznych, ale również estetyki korpusu. Aparat ma klasyczny kształt nawiązujący do designu starych analogowych aparatów. Ten design, zapoczątkowany przez model X100, ma swoich wielu zwolenników. Duże pokrętła ustawiania czasów ekspozycji oraz korekcji ekspozycji umieszczone na górze aparatu dodają specyficznego uroku tego typu konstrukcjom. Dodatkowo wykonany został z wysokiej jakości materiałów dokładnie ze sobą spasowanych. Do aparatu możemy dokupić również elegancki skórzany futerał. Pod względem estetyki model zasługuje na pochwałę.

 

 

Ergonomia i intuicyjność obsługi

 

Model X-E2 jest dosyć sporym aparatem, dobrze trzymającym się w ręku. Jego przednie wyprofilowanie, choć nie jest duże to wraz z tylnym uchwytem pod kciuk pozwala na pewne trzymanie korpusu nawet przy zastosowaniu większego obiektywu. Opcjonalnie jest również dostępny grip powiększający przedni uchwyt. Jak wspomniałem wcześniej, na górze korpusu znajdują się duże, wygodne pokrętła czasów ekspozycji i jej korekcji. Rozwiązanie to pozwala na intuicyjną obsługę tych ustawień bez odrywania oka od celownika (przydatna również jest tu ręczna zmiana wartości przysłony pierścieniem na obiektywie). Oprócz wspomnianych pokręteł na górze aparatu znajdziemy również spust migawki i programowalny przycisk funkcyjny (Fn) służący jednocześnie do transmisji poprzez Wi-Fi. W modelu tym mamy do dyspozycji jeszcze trzy przyciski funkcyjne, które możemy samodzielnie programować. Rozmieszczone na tylnej ściance aparatu przyciski są duże i ergonomicznie rozmieszczone oraz opisane. Pozwala to na precyzyjną i wygodną ich obsługę. Menu aparatu jest przyjazne użytkownikowi i nawet osoba z niedużym doświadczeniem nie powinna mieć problemów z jego obsługą. Dotyczy to nie tylko podstawowego menu ale również bardziej zaawansowanych funkcji. Rejestrowany obraz możemy obserwować na dużym 3-calowym wyświetlaczu lub w elektronicznym wizjerze wyposażonym w czujnik zbliżeniowy automatycznie przełączający tryb wyświetlania obrazu.

 

1 - Jasna dioda wspomagająca autofokus
2 - Blokada mocowania obiektywu
3 - Mikrofon stereo

 

4 - Przycisk DISP i BACK - posiada jeszcze jedna funkcję - po przytrzymaniu wciśniętego przycisku aparat przechodzi w tryb dyskretny
5 - Kontrolka zapisu
6 - Wejście do menu, oraz blokada sterowania - po przytrzymaniu dłużej
7 - Pamięć autofokusa
8 - Pamięć ekspozycji
9 - Odtwarzanie zdjęć, filmów
10 – Przycisk wyboru: zdjęć seryjnych, filmowania, specjalnych funkcji fotograficznych (przy odtwarzaniu - powiększenie obrazu)
11 – Przycisk funkcyjny programowalny (przy odtwarzaniu - pomniejszenie obrazu)
12 – Przycisk funkcyjny programowalny (przy odtwarzaniu - kasowanie)
13 – Korekcja dioptryczna wizjera
14 – Wizjer
15 – Czujnik zbliżeniowy wizjera
16 – Lampa błyskowa
17 - Przycisk otwierania lampy błyskowej
18 - Przycisk "szybkie menu", monitorowania światła słonecznego (po dłuższym naciśnięciu) oraz konwersji RAW w trybie odtwarzania
19 - Pomocnicze pokrętło sterowania

 

20, 21 – Przyciski nawigacyjne
22 - Przejście w tryb makro
23 - Przycisk trybu autofokus (przycisk funkcyjny programowalny)

 


24 - Lampa błyskowa
25 - Gorąca stopka TTL dla zewnętrznych lamp błyskowych
26 - Pokrętło czasów ekspozycji
27 - Pokrętło korekty ekspozycji
28 - Programowany przycisk szybkiego dostępu do wybranych funkcj oraz WiFi
29 - Włącznik aparatu
30 - Spust migawki
31 - Metalowe ucho paska

 

 

32 - Obiektyw wymienny
33 - Mocowanie obiektywu
34 - Styki obiektywu
35 - Znacznik ułatwiający wymianę obiektywu
36 - Sensor X-trans II
37 – Przełącznik trybów AF

 


38 - Ekran LCD
39 – Gniazdo zewnętrznego mikrofonu
40 - Gniazdo USB
41 - Gniazdo HDMI


42 - Gwint statywu
43 - Gniazdo akumulatora i karty pamięci
44 - Zaślepka dla kabla zasilania
 
Spust migawki zespolony z włącznikiem głównym jest głęboki i posiada próg gotowości będący jednocześnie blokadą AF i ekspozycji. Dopiero po mocniejszym przyciśnięciu jest wykonywane zdjęcie.

 

 

Duże ząbkowane pokrętło ustawiania czasów ekspozycji ma wyraźne zaskoki zabezpieczające przed przypadkową zmianą jego wartości. 

 

Również pokrętło korekcji ekspozycji ma wyraźne zaskoki (co 1/3 EV) przeciwdziałające przypadkowemu przesunięciu. W X-E2 zwiększono zakres ustawienia korekcji ekspozycji do wartości +/- 3 EV (w poprzednich modelach było +/- 2 EV). Z tej funkcji warto skorzystać przy fotografowaniu scenerii z dominacją świateł lub cieni.

 

Przycisk szybkiego menu (18) usytuowany jest na tylnej ściance aparatu nad ekranem LCD, w zasięgu prawego kciuka, wraz ze znajdującym się obok pokrętłem umożliwia szybką zmianę wielu parametrów ekspozycji.

 

 

Wymiana obiektywu wymaga zwolnienia blokady i przekręcenia go w prawą stronę (tak jak ma to miejsce w większości aparatów z wymienną optyką).

 

 

Karta pamięci wraz z akumulatorem znajduje się pod klapką na spodzie aparatu. Rozwiązanie to jest mało wygodne w przypadku fotografowania z użyciem statywu, gdyż wymaga odkręcenia płytki mocującej głowicy do każdorazowej zmiany karty pamięci.

 

 

Z lewego boku aparatu pod klapką znajdziemy gniazda HDMI i USB oraz zewnętrznego mikrofonu (np. MIC-ST1).

 

 

Ekran LCD i wizjer 

 

W porównaniu ze swoim poprzednikiem X-E2 otrzymał większy (3-calowy) ekran LCD o ponad dwukrotnie większej rozdzielczości (1 040 000 punktów). To kolejna duża zaleta nowszego modelu. Niestety nie jest on ani ruchomy, ani dotykowy. Jego jasność możemy regulować w zakresie +/- 5. Zapewnia on 100-procentowe pokrycie kadru. Wbudowany wizjer elektroniczny wyposażono w ekran OLED, o przekątnej 0,5 cala i rozdzielczości 2 360 000 punktów. Wizjer wyposażono w czujnik zbliżeniowy oraz korekcję dioptryczną w zakresie -4 do +2 dioptrii.

 


 

Możliwości fotograficzne

 

Jak przystało na tak klasyczny z wyglądu aparat, producent nie zastosował w nim dziesiątek programów tematycznych. Znajdziemy w nim klasyczne tryby pracy P/A/S/M. Podobnie jak w innych aparatach tego producenta znajdziemy również symulacje kolorystyczne odpowiadające efektom barwnym, klasycznym, profesjonalnym, materiałom analogowym Fujifilm. W tym modelu mamy wybór 10 ustawień oprócz znanych już efektów filmów: Provia, Velvia, Astia. Możemy wybierać jeszcze z następujących: tryby zdjęć czarno-białych z filtrami kolorów, PRO Neg Hi, PRO Neg. Std., Sepia. Dodatkowo mamy wybór 13 cyfrowych filtrów efektowych oraz wielokrotną ekspozycję i panoramę.

 

 

 Astia

Provia


Velvia

Efekty filtrów:

 

 

Rejestrowany obrazy możemy zapisywać zarówno w formacie JPEG jaki i w bezstratnym formacie RAW. Pliki RAW możemy z pozycji aparatu wywołać i obrobić. Model wyposażono w hybrydowy system AF oparty o detekcję kontrastu i detekcję fazową, co znacznie zwiększa jego sprawność w trudnych warunkach oświetleniowych. W modelu tym (tak jak i w innych modelach tego producenta) mamy możliwość rozszerzenia zakresu dynamiki rejestrowanego obrazu. Do wyboru mamy opcję 200 i 400%. Należy jednak pamiętać, że aby z tych opcji skorzystać musimy zwiększyć wartość ISO do 400 lub 800.

 

 

Wbudowana lampa błyskowa oraz możliwość podłączenia zewnętrznej lampy zarówno dedykowanej jak i studyjnej pozwala znacznie zwiększyć użytkowość tego modelu. A zastosowanie adaptera M, umożliwia stosowanie kultowych obiektywów Leica M, zwiększających już i tak wysoką jakość naszych obrazów.

 

Możliwości edycyjne

 

W modelu X-E2 do dyspozycji użytkowników oddano szeroką paletę funkcji edycyjnych, wśród których znajdziemy m.in.:

  • konwersja RAW – można z wybranych zdjęć zapisanych w formacie RAW tworzyć zdjęcia JPEG, zmieniając w pewnym zakresie ich parametry oraz korygując ekspozycję, zakres dynamiki, symulację filmu, balans bieli, nasycenie koloru, ostrość, światła, cienie redukcję zakłóceń cyfrowych. Oryginalne zdjęcia RAW pozostają niezmienione, dzięki czemu można je wielokrotnie przetwarzać.

  • Obracanie obrazu
  • Usuwanie efektu „czerwonych oczu”
  • Kompozycja fotoksiążki
  • Usuwanie wybranych zdjęć
  • Przeszukiwanie zdjęć według wybranych kryteriów (np. daty, twarzy itp.)
  • Tworzenie pokazu zdjęć
  • Tworzenie fotoksiążki

  • Zmiana rozmiaru zdjęć
  • Kadrowanie, zaznaczanie ulubionych zdjęć

  • Wybór zdjęć do późniejszego transferu

Taki wybór opcji zadowoli większość użytkowników. Brak niestety jest możliwości zastosowania filtrów efektowych do już wykonanych zdjęć w procesie postprodukcji.

 

Możliwości multimedialne

 

Poprawione zostały również możliwości multimedialne tego modelu. Zarówno filmy full HD jak i HD z dźwiękiem stereo możemy teraz nagrywać z częstotliwością 60 lub 30p. Zwiększenie częstotliwości zapisanego filmu odbiło się jednak drobnym skróceniem czasu nagrywania do 14 min. przy Full HD i 27 min. przy HD. Do sprawnego nagrywania sekwencji filmowych musimy mieć kartę pamięci przynajmniej klasy 10. 

 

 

Nowością jest zastosowanie transferu WiFi do szybkiego przenoszenia naszych prac do komputera lub smartfonu.

 

Zasilanie

 

Aparat zasilany jest tak jak i poprzednicy akumulatorem litowo-jonowym NP-W126. Wg producenta pełne naładowanie akumulatora powinno umożliwić nam wykonanie ok. 350 zdjęć. Jednak należy pamiętać, że w dużej mierze zależy to od użycia lampy błyskowej oraz obiektywu.

 

Zdjęcia przykładowe - test ISO (obiektyw Fujinon XC 18-55 mm)

 

 

ISO100

 

ISO 200

 

ISO 400

 

ISO 800

 

ISO 1600

 

ISO 3200

 

ISO 6400

 

ISO 12800

 

ISO 25600

 

 

Matryca X-trans II wręcz wzorcowo odwzorowuje kolory przy minimalnym zaszumieniu obrazu. Zdjęcia JPEG nawet przy ISO 6400 odznaczają się wysoką jakością i umożliwiają wykonanie nawet wydruków formatu A3. Skrajne wartości ISO 12800 i 25600 choć z widocznym zaszumieniem i strata szczegółów również możemy wykorzystać w skrajnych sytuacjach. Gdy jedynie przez maksymalne podniesienie wartości ISO będziemy w stanie wykonać oczekiwane zdjęcie. Korzystając z zapisu zdjęć w formacie RAW możemy delikatnie poprawić jakość rejestrowanego obrazu w przypadku tych wysokich czułości. Zastosowana stabilizacja obrazu w obiektywie XF 18-55 jest sprawna i pozwala na skuteczne wydłużenie czasu ekspozycji o ok. 3-4 przysłony.

 

Zdjęcia przykładowe - test ISO (obiektyw Fujinon XC 18-55 mm), studio, redukcja standardowa

 

 ISO 100

 

 ISO 200

 ISO 400
 

 

ISO 800
 

ISO 1600

 

ISO 3200

 

ISO 6400

 

ISO 12800

 

ISO 25600

 

 

Zdjęcia przykładowe - test ISO (obiektyw Fujinon XC 18-55 mm), studio, redukcja wysoka

 

ISO 100

ISO 200

ISO 400


ISO 800


ISO 1600


ISO 3200


ISO 6400


ISO 12800


ISO 25600

Wartości ISO 100, 12800 i 25600 są dostępne w trybie rozszerzonym.

 

Odwzorowanie barwne

 

Odwzorowanie barw przy ustawieniach automatycznego balansu bieli (AWB) jest bardzo dobre, podobnie jak i w przypadku innych zaawansowanych aparatów tego producenta. My sprawdziliśmy działanie różnych ustawień balansu bieli z trzema rodzajami oświetlenia: fleszem studyjnym z temperaturą barwną ok. 5500 K, lampa halogenową (ok. 3000 K) i tradycyjną żarówką 60 W (ok. 2500 K).

 

błyskowe 5500K

 

błyskowe AWB

 

błyskowe dzienne

 

halogen 3000K

 

halogen AWB

 

halogen żarowe

 

żarówka 2500K

 

żarówka AWB

 

żarówka żarowe

 

W przypadku fotografowania we wnętrzach warto zwrócić uwagę na kolorystykę ścian, która może zaburzyć właściwą kolorystykę rejestrowanych obiektów. Możemy to łatwo skorygować funkcją WB Shift. Jednak w skrajnych sytuacjach warto skorzystać z zapisu pliku w formacie RAW i podczas wywoływania dokonać stosownej korekty kolorystycznej.

 

 

Korekta naświetlenia +/- i braketing

 

Duże wyeksponowane pokrętło korekty ekspozycji “+/-” z powiększonym zakresem do 3 EV w wielu przypadkach może być bardzo przydatne. Systemy pomiaru światła są coraz bardziej doskonałe jednak nawet one często się mylą i warto wprowadzić własną korektę ekspozycji. 

 

-1 EV

 

0 EV

 

+1 EV

 

 

W sytuacjach, gdy możemy mieć wątpliwości co do prawidłowej ekspozycji czy wyboru innych ustawień, możemy zastosować automatyczny braketing, który wykona serię zdjęć: z właściwą wg. aparatu ekspozycją oraz ze skorygowaną o zadaną wartość na + i -. To rozwiązanie pozwoli nam później wybrać najlepsze ujęcie. Automatyczny braketing ekspozycji pozwala na wybranie skoku o wartościach 1/3EV, 2/3EV, 1EV. W modelu tym możemy również zastosować bracketink dynamiki.

 

Galeria zdjęć przykładowych

 

 


 

Własne odczucia z użytkowania

 

Osobiście miałem możliwość wykonywania zdjęć modelem X-Pro1 oraz X-E1. Kolejny model tej serii X-E2 nawiązuje do swoich poprzedników, a producent dokłada nowe funkcje wraz z rozwojem technologii. Zastosowany znajomy korpus dobrze leży w ręku, a wszystkie przełączniki znajdują się na właściwym miejscu i nie powinniśmy mieć problemów ze znalezieniem właściwej funkcji. Wysokiej jakości otrzymane zdjęcia dają dużo satysfakcji użytkownikowi, a szeroki wybór funkcji kreacji obrazu pozwala nam na własne twórcze utrwalanie rzeczywistości. Wysokiej jakości obiektyw umożliwia zastosowanie go do większości codziennych zastosowań. Osobiście do największych minusów zaliczyłbym nieruchomy i nie dotykowy ekran LCD. Można mieć również uwagę do gniazda kart pamięci umieszczonego od spodu razem z akumulatorem (ale dotyczy to większości tego typu konstrukcji) oraz gwintu statywowego nie będącego w osi optycznej obiektywu.

 

Podsumowanie

 

Fujifilm X-E2 to aparat godny polecenia z uwagi na stylowy wygląd połączony z wysokiej jakości elektroniką. Zestawienie to umożliwia użytkownikowi na wykonanie ciekawych i kreatywnych fotografii, jak również filmów o wysokiej jakości.

 

Zalety:

  • Wysokiej jakości matryca formatu APS-C o charakterystycznym układzie pikseli bez filtra dolnoprzepustowego, charakteryzuje się zapisem pozbawionych szumu obrazów nawet przy wysokich wartościach ISO.
  • Przemyślana ergonomia – przyciski i pokrętła usytuowane na właściwych miejscach.
  • Doskonała jakość plików w formacie JPEG.
  • Bardzo dobrze działający balans bieli.
  • Możliwość symulacji efektów kolorystycznych uzyskiwanych na najlepszych filmach negatywowych i pozytywowych Fujifilm.
  • Funkcja szybkie menu - „Q” znacznie zwiększa prędkość zmiany parametrów wykonywanych zdjęć.
  • Cicha praca migawki.
  • Bardzo dobra dynamika świateł i cieni. Możliwość rozszerzenia zakresu dynamiki.
  • Precyzyjny i szybki autofokus.
  • Wysoka ostrość zdjęć – dobre obiektywy Fujinon XF, oraz możliwość zastosowania przejściówki do obiektywów Leica M.
  • Duże możliwości manualnego sterowania ostrością, ekspozycją, blokada ostrości/ekspozycji (przypisanie funkcji dla aż 4 przycisków Fn).
  • Korekcja zniekształceń obiektywu.
  • Stabilizacja obrazu z wybranymi obiektywami.
  • Pomocnicze siatki dla kompozycji, zdjęć architektury lub filmowania w HD.
  • Wiele opcji fotometrii i autofokus z możliwością wyboru pola pomiaru.
  • Mocna dioda wspomagająca autofokusu.
  • Transfer zdjęć przez WiFi do kompatybilnych urządzeń
  • Wysokiej jakości wizjer elektroniczny o dużej rozdzielczości.
  • Gorąca stopka do mocowania systemowych lamp błyskowych oraz fleszy studyjnych.

Wady:

  • Brak ruchomego i dotykowego ekranu LCD.
  • Śruba statywowa poza osią optyczną obiektywu.
  • Gniazdo kart pamięci połączone z komorą akumulatora wymaga odkręcenia aparatu od płytki głowicy w przypadku pracy na statywie


Aktualna sugerowana cena zestawu z obiektywem XF 18-55 mm wynosi 5 999 zł brutto.


SPECYFIKACJA TECHNICZNA

 





 

 

 

Tekst/zdjęcia: Piotr Hernik



Komentarze  

 
+3 #2 Caro tl 2014-04-08 09:55
Dużo opisu sprzętu, przypominająca trochę instrukcję obsługi. W galerii, nad czym ubolewam, brakuje porównania możliwości faktycznych czułości na detalach (np. budynkach), fajnie by było widzieć jak się sprawuje sensor w nocnych scenach. Blask flash'a w nie których chwilach, mógłby zabić charakter zdjęcia. Nie mówiąc o zwracaniu na siebie uwagi, co ważne w takim nie pozornym aparacie. Na zdjęciach nie widać za dużo możliwości tego sprzętu, przykro mi ale moim zdaniem nie przyciąga oka.
Cytuj
 
 
-1 #1 puciu 2014-03-28 15:05
Ciekawie i konkretnie napisana recenzja, ujętych wiele istotnych szczegółów.
Czyta się ją bardzo dobrze.
Dzięki.

PS.
Dwie ostatnie wady usuwa nowy grip, warto o tym wspomnieć.
Cytuj
 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Czytaj więcej

PROSTAFF - kolejna …

Nikon PROSTAFF 3S to wysoka jakość w przystępnej cenie Lekkie i...

Seagate Personal Clo…

Firma Seagate zgodnie z zapowiedzią do sprzedaży wprowadza dwa produkty:...

Samyang wprowadza wa…

Koreańska marka Samyang od dawna ma w swojej ofercie obiektywy...

Zdjęcia

Forum

Sylwetki

Łukasz Szwejkowski

Łukasz Szwejkowski

"Fotograf amator wszystkiego czego się rusza i też nie."      

Aneta Warszawska

Aneta Warszawska

"Moja fotograficzna torba jest zróżnicowana i czasem jest w niej na prawdę wszystko! :)"       ...

Andrzej Wojciech Dworaczek

Andrzej Wojciech Dworaczek

"To doświadczenie pokazało mi jak niewiele jeszcze potrafię i że w fotografia to dziedzina, w której...

Reklamy Google