Wystawy

Elżbieta Dzikowska i widziane z bliska w Chełmie

Ocena użytkowników:  / 0
SłabyŚwietny 

Od 12 grudnia w Muzeum Ziemi Chełmskiej można oglądać wystawę fotografii Elżbiety Dzikowskiej pt. Widziane z bliska. Ekspozycja, jest drugim z kolei spotkaniem z fotografią Elżbiety Dzikowskiej, jak i samą autorką, przygotowanym w przestrzeni Muzeum Ziemi Chełmskiej w Chełmie.

Pierwszy – sprzed 12 lat (listopad 2002) – pokaz Megality prezentował neolityczne menhiry, których tajemnicę próbowała dodatkowo zgłębić Hanna Zawa-Cywińska w swej malarskiej interpretacji tematu. Obecna ekspozycja pozwala nazwisko Elżbiecie Dzikowskiej łączyć z makrofotografią, która w jej przypadku wykazuje znacząco bliskie związki z przykładami prac z zakresu sztuki współczesnej. Nic w tym dziwnego, bowiem autorka zdjęć jest nie tylko znaną podróżniczką, ale także historykiem sztuki, ma na swoim koncie wiele książek o wybitnych artystach naszych czasów, kuratorką wystaw sztuki najnowszej, kolekcjonerką blisko zaprzyjaźnioną z twórcami dzieł, zarówno tych figuratywnych, jak i tych ocierających się jedynie o granice realności, lub podążających wręcz w kierunku abstrakcji.

(…) Zdjęcia Elżbiety Dzikowskiej naprowadzają na trop szeregu rozwiązań zawartych w dziele twórców nam współczesnych. Jako nowe doświadczenie wizualne oddziałują na naszą wyobraźnię i innym okiem każą patrzeć na obiekty, które wyszły spod ręki kreatorów ostatniego stulecia. Chełmska kolekcja sztuki powojennej, znana z przewagi prac o charakterze niefiguratywnym, mieści wiele odniesień do fotograficznych images pokazanych na wystawie. Bo czyż gruzełkowatość farby na obrazie Zaśnięcie (1957) Włodzimierza Borowskiego nie przypomina wyrazistych faktur na pniu baobabu, a płynność linii na rysunku i obrazie (Zabłąkane uczucia,1978; Na skrawku ziemi, 1981) Jana Dobkowskiego, nie znajduje odniesienia do promieniście rozchodzących się fal zbiorników wodnych czy obrysu układów przyrostu drzew, zaś pochodzące z lat dziewięćdziesiątych Kompozycje Doroty Grynczel nie przywodzą na myśl graficznego porządku liści palmy? Podążając tym śladem możemy doszukać się dalszych styków, zazębiania się fotograficznych obrazów z zawartością zbiorów chełmskiej Galerii 72. Odnajdziemy je w pofałdowanej tkaninie (Rytmy, 1977) Jonasza Sterna i miękkich strukturach połyskującego błota, w reliefach woskowych (Krystalizacja, 1958) Jadwigi Maziarskiej i spękaniach wyschniętej ziemi, w stemplowanych w ołowiu wersach Listów F. Kafki do E. Bauer (1983) Andrzeja Szewczyka, i muszelkach żyjących w symbiozie z korą drzew, w połyskujących bielą przetarciach farby charakterystycznych dla Alfreda Lenicy (Kompozycja, 1963), i świetlistych punktach nadających dynamiki tafli wody. Można wyliczać w nieskończoność tę mnogość zjawisk będących świadectwem bliskich relacji fotografii E. Dzikowskiej z przykładami sztuki naszych czasów. Sama autorka odkrywając w swoich kadrach nawiązania do języka form zaprzyjaźnionych z nią artystów, dedykuje im swoje prace.

 



(…) Autorka niniejszej wystawy w swojej fotografii uzyskuje efekty malarskie. Oprawione zdjęcia wiesza w swoim mieszkaniu obok płócien zaprzyjaźnionych mistrzów spod znaku palety. Ten melanż fotograficznego zapisu i wywiedzionych farbą przedstawień daje zestawienie jednolite, gdzie z trudem udaje się zlokalizować, które z dzieł wykreowane zostało obiektywem aparatu, a które wyszło spod ręki znanego malarza. (…)


Jagoda Barczyńska


Kurator wystawy: Jagoda Barczyńska
Współpraca: Ireneusz Pradun

Elżbieta Dzikowska, Widziane z bliska
od 12 grudnia 2014 do 31 stycznia 2015 roku
Muzeum Ziemi Chełmskiej im. Wiktora Ambroziewicza w Chełmie

Źródło: Materiały prasowe organizatora

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Czytaj więcej

Nowy aparat Nikon CO…

Firma Nikon prezentuje nowy aparat kompaktowy dla entuzjastów fotografowania dzikiej...

Nagroda STAR 2012 dl…

Matryca Fujifilm X Trans Cmos otrzymała nagrodę Star 2012, która...

Canon Remote Control…

Canon rozszerzył linię produktów profesjonalnych, prezentując Canon Remote Controller RC-V100...

Zdjęcia

Forum

Sylwetki

Robert A. Mason

Robert A. Mason

"Fotograf-amator, amator fotografii. Fotografuję wszystko co mi się podoba, jeszcze częściej robię z...

Lilianna Bryszewska

Lilianna Bryszewska

"W 2004 roku kupiłam swoją pierwszą lustrzankę..."        

Arkadiusz Kucharski

Arkadiusz Kucharski

"...później pokochałem fotografię. Czy z wzajemnością nie ma pewności..."      

Reklamy Google